TIMOCOM 16.12.2024
8

Trendy v logistike 2025: 10 téz o dopravnom trhu

Trendy v logistike: Vývoj cien dopravy, digitalizácia a automatizácia prostredníctvom umelej inteligencie a ďalšie

Gunnar Gburek - Trendy v logistice 2025

Dnešné logistické výzvy pre špeditérov a dopravné spoločnosti sa stanú zajtrajšími logistickými prekážkami pre obchod a priemysel. 

Mnohé z prognóz, ktoré TIMOCOM zverejnil ku koncu roka 2023, ako prognózy vývoja dopravného trhu sa v roku 2024 naplnili. Napríklad vývoj logistických nákladov v roku 2024 a rastúci význam čiastočných a dodatočných nákladov, ako aj, žiaľ, nárast insolvencií a ukončovania činnosti podnikov v sektore dopravy. 

Na trhu neboli takmer žiadne nové spoločnosti alebo prevzatia, čo znamená, že kapacita sa celkovo znížila. Pretrvávajúci nedostatok vodičov bude tento trend pravdepodobne podporovať aj v roku 2025 a umelá inteligencia v logistike nebude riešením všetkých problémov.

Ako vidí Gunnar GburekHead of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM vývoj logistiky v Nemecku a Európe v nadchádzajúcom roku a na čo by sa mali spoločnosti pripraviť, formuluje v 10 tézach pre dopravný priemysel v roku 2025. Pozrite sa do blízkej i vzdialenej budúcnosti logistiky!

Toto sú najdôležitejšie trendy v logistike v roku 2025:

 

Kvalifikovaní vodiči a dispečeri budú stále vzácni a umelá inteligencia nie je v logistike (zatiaľ) náhradou.

Aj v roku 2025 nebudú na trhu takmer žiadni noví vodiči a predovšetkým bude nedostatok tých kvalifikovaných. To isté platí pre dispečerov a zamestnancov v nákladnej doprave. Hoci mnohé softvérové spoločnosti ponúkajú riešenia s podporou umelej inteligencie, ktoré majú odľahčiť prácu dispečerov, potrvá ešte nejaký čas, kým sa začnú v dopravných spoločnostiach používať plošne. A aj tak je otázne, či budú skutočne schopné plne nahradiť nedostatok zamestnancov. 

Autonómne nákladné vozidlá nebudú ešte ani v roku 2025 témou, takže obyčajné nákladné autá zostanú všadeprítomné. Preto je dôležité, aby sme sa aj naďalej dobre správali k existujúcim zamestnancom a oceňovali ich – to by malo platiť pre celú spoločnosť, veď ich výkon je rovnako systémovo dôležitý ako výkon zamestnancov polície, hasičov alebo zdravotníctva.

Ceny dopravy rastú v dôsledku nedostatku kapacít

Vzhľadom na neustále znižovanie kapacity pri zachovaní vysokého objemu prepravy bude prebiehať boj o kapacitu a za krátkodobú prepravu bude potrebné ponúknuť vyššie ceny.  To je obzvlášť nepríjemné pre dopravné spoločnosti, ktoré majú uzavreté dlhodobé zmluvy za aktuálne ceny. Aj keď v dôsledku sezónnych výkyvov bude dochádzať k miernejším cenovým fázam, celková úroveň bude a zostane vyššia ako v predchádzajúcich rokoch. 

Ak sa v roku 2025 zvýši dopyt po nákladných priestoroch v dôsledku mierneho hospodárskeho rastu, pretrvávajúci nedostatok nákladných priestorov a s ním spojené vysoké ceny by mohli nežné výhonky oživenia rýchlo zničiť. Tovar, ktorý sa nedostane k zákazníkovi, nie je možné fakturovať. Zabezpečenie kapacity prostredníctvom dobrého zaobchádzania s poskytovateľmi služieb je naďalej príkazom dňa. Posun od trhu ovládaného kupujúcimi k trhu ovládanému predávajúcimi je čoraz zreteľnejší.

Ešte viac insolvencií a zatvárania podnikov

Napriek rastúcim cenám za prepravu zostáva čoraz viac dopravcov, ktorým zostáva čoraz menej, pretože zvýšenie nákladov sa len ťažko absorbuje. Niektorí z nich sa v podnikaní dostanú do ťažkostí alebo dokonca do platobnej neschopnosti, iní sa pokúšajú uniknúť utrpeniu predajom svojej spoločnosti. 

To sa však podarí len niektorým, pretože ani väčšie spoločnosti nemajú záujem expandovať prostredníctvom akvizícií. Ďalším problémom mnohých malých podnikov je skutočnosť, že ďalšia generácia je málokedy ochotná pokračovať v rodinnom podnikaní. Do konca roka 2025 bude na trhu podstatne menej dopravcov ako dnes a zodpovedajúcim spôsobom sa zníži ich kapacita. 

Rastúce náklady na energiu sťažujú uzatváranie dlhodobých zmlúv

Personálne a prevádzkové náklady sa v roku 2024 výrazne zvýšili. V roku 2025 bude tento trend pokračovať v dôsledku rastúceho počtu kríz a očakávaného pokračovania vojen vo svete, najmä pokiaľ ide o ceny energie a nafty. Pre dopravcov a špeditérov to bude znamenať značnú záťaž a ďalšie zníženie ich už aj tak nízkych ziskových marží. Preto budú chcieť znížiť svoje riziko pri dlhodobejších zmluvách, a to buď prostredníctvom prísnejších plávajúcich sadzieb nafty, alebo iných premenných.

Je tiež pravdepodobné, že niektorí z nich sa budú vo všeobecnosti menej často uchádzať o dlhodobé výberové konania a budú hľadať krátkodobé, lukratívne a menej rizikové ponuky prostredníctvom trhovísk. Dôvodom je nedostatok prepravných kapacít, čo pre mnohých klientov znamená jediný spôsob, ako sa dostať k dopravcom, najmä v období veľkonočných a vianočných špičiek. Prirodzene za rôznych podmienok rámcových dohôd, z ktorých niektoré sú platné viac ako jeden rok.

Menej nákladov pre celé vozidlo – viac prepravy čiastočných nákladov

Vzhľadom na stagnujúce hospodárstvo sa absolútny objem dopravy ako celku v roku 2025 takmer nezvýši, prinajmenšom v Nemecku. Neočakáva sa však, že by sa počet zásielok znížil; výrobné spoločnosti budú len nútené objednávať menšie zásielky. 

To vedie k väčšiemu počtu čiastkových nákladov, zatiaľ čo jednoduchších celovozových nákladov (FTL) bude čoraz menej. Pre klientov je to drahšie a pre poskytovateľov služieb to znamená podstatne viac práce. V neposlednom rade to prinesie bohužiaľ aj jazdy naprázdno, čo je vývoj, ktorý by mal v skutočnosti ísť opačným smerom! 

Spolupráca a vytváranie sietí na boj proti kapacitným obmedzeniam

Pretrvávajúci tlak na prepravné kapacity a náklady núti čoraz viac spoločností uvažovať o užšom prepojení a vzájomnej pomoci. V týchto ťažkých, zložitých a neistých časoch si mnohí uvedomujú, že sami môžu len ťažko dosiahnuť nejaký pokrok. V tejto oblasti je potrebná väčšia spolupráca. 

Rozdielne systémy medzi spoločnosťami však sťažujú komunikáciu, prepínanie medzi rôznymi aplikáciami alebo programami je veľmi náchylné na chyby a manuálne logistické procesy odčerpávajú takmer už neexistujúce ľudské zdroje. Preto budú rozhrania a digitálne platformy čoraz dôležitejšie. Aj keď to zvyšuje transparentnosť a útočí na v logistickom odvetví tradične prevládajúcu ochranu zákazníka: Riziko straty klientov je vzhľadom na obmedzené kapacity dobre kalkulovateľné. V roku 2025 bude ešte stále dosť práce. 

Zmrazenie zákona o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci upokojí nálady len krátkodobo

Pozastavenie zákona o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci prinesie len krátkodobú úľavu a upokojenie nálady. Dôvodom je, že požiadavky zostávajú aj bez kontrol v platnosti a ďalšie nariadenia o zhode si vyžiadajú ďalšie práce. Preto sa ani v roku 2025 neuskutoční masívne požadované zníženie byrokracie. 

Frustrácia z toho, že veľká časť byrokracie sa prenáša na chrbát malých a stredných podnikov, ktorých sa to priamo netýka, vedie k rastúcej nespokojnosti a zvýšenému tlaku na dopravné združenia. Spočiatku však budú čeliť politike, ktorá nie je schopná konať. A je nepravdepodobné, že by sa to v roku 2025 výrazne zmenilo. Zatiaľ nie je jasné, či aspoň BAFA bude schopná poskytnúť svojimi ohlásenými krokmi v oblasti zákona o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci trocha viac jasnosti. 

Medzičasom bolo oficiálne potvrdené, že aspoň z hľadiska CSRD budú informácie o emisiách CO2 prípustné aj na základe odhadovaných hodnôt. Diskusie o nevýhodách v porovnaní so zahraničnými konkurentmi, kde sa požiadavky neuplatňujú vôbec alebo sa uplatňujú laxnejšie, určite neutíchnu.

Obmedzené používanie elektrických a vodíkových nákladných vozidiel 

Používanie vozidiel s nízkymi emisiami bude v roku 2025 robiť ďalšie prvé kroky. Najmä stredné a veľké dopravné spoločnosti začali s praktickými skúškami nových technológií pohonu. V roku 2025 budú ďalej rozširovať testovacie prevádzky tam, kde to považujú za rozumné a kde od výrobcov OEM dostanú vozidlá. 

Neistota, ktorá technológia nakoniec prevládne, však zostane. Z tohto dôvodu ešte nebude stačiť na to, aby významne prispela k zníženiu emisií CO2, v čo dúfajú politici. Ich používanie však bude čoraz dôležitejšie, najmä pre priemysel a maloobchod, vzhľadom na usmernenia CSRD. 

Tu by mohlo zohrávať významnejšiu úlohu náhradné palivo HVO-100, ak by bolo ako ekologické palivo dostupné vo väčšom množstve. Napriek mnohým obavám sa to v súčasnosti zdá byť realizovateľnejšie ako rýchle rozšírenie vodíkových alebo nabíjacích staníc.

Žiadny nárast prechodu na železničnú dopravu

Preprava väčšieho počtu prívesov alebo tovaru po železnici sa v nadchádzajúcom roku sotva zvýši, a to nielen kvôli infraštruktúrnym prekážkam. Železnice majú tiež problém nájsť dostatok nových kvalifikovaných zamestnancov. V oblasti kombinovanej dopravy sa dosiahne pokrok len vtedy, ak nákladní dopravcovia zvýšia svoje kapacity pomocou prívesov kompatibilných so žeriavmi.

Aspoň v prvej polovici roka tu bude ešte cítiť zdržanlivosť. Až keď sa zvýši hospodársky výkon, dopravné spoločnosti začnú opäť viac investovať. Dlhodobo udržateľný účinok na prechod na iný druh dopravy to však bude mať len vtedy, ak politici výrazne zlepšia rámcové podmienky. 

V citeľnú dodatočnú prevádzku jednotlivých vozňov alebo skupín vozňov veria iba samotné železnice alebo neochvejní optimisti. Výkonnosť železničnej dopravy v tomto sektore je príliš nízka a stále menšie zásielky sú tiež argumentom proti zmene, nech by bola akokoľvek rozumná a ekologická.

Riziko počítačovej kriminality v nechránenom prostredí

S pomocou technologického pokroku, ako sú systémy umelej inteligencie a ich využívanie, je pre zločincov čoraz jednoduchšie nachádzať nové spôsoby, ako klamať a podvádzať. Nikto nemôže zaručiť 100 % ochranu za každých okolností. Bezpečnosť IT systémov si preto vyžaduje nepretržité opatrenia a pravidelné aktualizácie, ako aj osobitnú ostražitosť zamestnancov. 

To predstavuje veľkú finančnú záťaž a personálne náklady, najmä pre malé spoločnosti. V oblasti dopravy by mali byť podnikatelia obzvlášť kritickí k ponukám od údajne renomovaných poskytovateľov služieb alebo k objednávkam zaslaným e-mailom a podrobne si overovať údaje. Bohužiaľ, aj v roku 2025 budú existovať prípady, keď kybernetickí zločinci nájdu „otvorené dvere“ mimo bezpečných platforiem a trhovísk. Tomu sa dá zabrániť len vtedy, ak logistický priemysel bude používať bezpečné digitálne riešeni a siete s overenými hráčmi, ktoré ponúkajú vyššiu bezpečnosť. 

Stiahnite si náš exkluzívny kontrolný zoznam ochrany nákladu pred krádežou a buďte o krok vpred. 

O autorovi: Gunnar Gburek

Diplomovaný ekonóm Gunnar Gburek , ktorý sa špecializuje na maloobchod a logistiku, má za sebou niekoľko rokov skúseností v logistickom sektore, okrem iného ako výkonný riaditeľ spoločnosti Hasenkamp, poskytovateľa logistických služieb špecializujúceho sa na maloobchod a dodávky súkromným zákazníkom, a naposledy ako vedúci logistiky v Nemeckom združení pre riadenie materiálu, nákup a logistiku (BME). Od konca roka 2016 je hovorcom a Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM .

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore