TIMOCOM 29.01.2024
6

Toto sú logistické trendy na rok 2024

Trendy v logistike: 12 téz o vývoji dopravného trhu

Logistické trendy 2024 - 12 téz pre odvetvie

Ktoré trendy a vývoj budú mať v roku 2024 trvalý vplyv na odvetvie dopravy a logistiky? Odborníci, analýzy a výmeny názorov s podnikateľskou a vedeckou sférou to potvrdzujú jasne: 

Výzvy, ktorým budú v nadchádzajúcom roku čeliť špeditéri a dopravné spoločnosti, ako aj obchod a priemysel, sú rôznorodé. Gunnar Gburek, Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM, vidí v 12 bodoch významné trendy vo svete dopravy a ich vplyv na budúcnosť logistiky v Nemecku a Európe. 

Zaregistrujte sa k odberu našich logistických noviniek a pravidelne dostávajte zaujímavé články zo sveta cestnej nákladnej dopravy priamo do svojej e-mailovej schránky!

Rastúce ceny dopravy v dôsledku zvýšenia mýta 

Vzhľadom na obrovský nárast mýta v Nemecku a zodpovedajúce plány aj v iných krajinách, prekročí cena nákladnej dopravy úroveň posledných rokov. Očakáva sa, že cena za dopravu sa zvýši až o 12 %. Vysoké náklady však nebude možné úplne preniesť na konečného spotrebiteľa, časť z nich budú musieť znášať poskytovatelia dopravných služieb, ako aj priemysel a obchod. O nákladoch na kilometre naprázdno a o tom, kto ich bude znášať, sa vedú veľké ťahanice. 

Dopravcom porastú náklady na personál a prevádzku

Okrem mýta budú môcť dopravné podniky len v obmedzenej miere preniesť na zákazníka dodatočné náklady na prevádzku nehnuteľností, vozidlá a už aj tak zvýšené náklady na personálne zdroje atď. Tieto náklady zostanú na dopravcoch a špeditéroch. Vyrovnať sa s nimi a aspoň nejako udržať už aj tak nízke marže bude v súčasnej hospodárskej situácii aj napriek efektívnejšiemu využívaniu kapacít veľmi ťažké.

Podiel nízkoemisných vozidiel sa v roku 2024 takmer nezvýši

Podiel vozidiel s nízkymi emisiami sa v roku 2024 sotva zvýši, pretože na jednej strane na trhu takmer žiadne vozidlá nie sú a na druhej strane panuje medzi nákladnými dopravcami veľká skepsa, ktorá technológia bude v budúcnosti pre ich podnikanie tá správna. Rok 2024 bude rokom, v ktorom sa väčšina spoločností zdrží investícií do nových technológií pohonu, bude vyčkávať a bude sledovať „prvých odvážlivcov“. Skúsenosť s LNG je v pamäti stále príliš živá. Dopravné spoločnosti sa však čoraz častejšie stretávajú s klientmi, ktorí chcú vozidlá s nízkymi emisiami, aby tak znížili náklady na mýto a bilanciu CO2. Táto dilema bude určovať diskusiu o uskutočniteľnosti budúcich technológií.

Vodičov bude stále málo a personálne náklady vysoké

V roku 2024 bude vo všeobecnosti o niečo jednoduchšie nájsť zamestnancov pre skladovanie a administratívu. Vodiči zostanú aj naďalej zriedkaví, rovnako ako bude naďalej ťažké získať učňov - a to vo všetkých oblastiach. Celkovo zostanú personálne náklady na vysokej úrovni, keď sa navyše už v roku 2023 plošne zvýšili platy. 

Čiastočné a dodatočné zaťaženie sa tak stane dôležitejším 

Hospodársky pokles bude mať za následok menšiu potrebu prepravy a menší objem jednotlivých dodávok, čo znamená, že sa zníži dopyt po nákladnom priestore. Spoločnosti, ktoré sa s tým dokážu vyrovnať, budú tie, ktoré pracujú efektívne a flexibilne preberajú každý náklad, ktorý sa im podarí získať. O jednoduchšie prepravy FTL (full truck loads) bude prebiehať tvrdý cenový boj, zatiaľ čo preprava čiastočného nákladu bude pravdepodobne o niečo lukratívnejšia. 

Počet výberových konaní sa výrazne zvýši

Zdržanlivosť v poriadaní výberových konaní vyplývajúca v roku 2023 z obavy, že dostanú výrazne horšie podmienky ako predtým alebo prípadne nedostanú žiadnu ponuku, sa v roku 2024 zníži. Odvetvie zaplaví vlna výberových konaní. Na jednej strane musia obstarávatelia pravidelne vyhlasovať výberové konania preto, že niektoré zmluvy, ktorých platnosť sa končí, nemožno predĺžiť, a na druhej strane dúfajú, že v konkurenčnej situácii sa im podarí znížiť ceny. Organizátori výberových konaní z toho zrejme budú mať prospech, pretože mnohé spoločnosti sa v čase krízy snažia získať každú zákazku, ktorú môžu. 

Vyvážený pomer prepravných kapacít 

V roku 2023 bol priemerný pomer nákladov a nákladového priestoru približne 60 ku 40, a teda o niečo vyváženejší ako v predchádzajúcich rokoch. Ani v roku 2024 sa nevrátia podmienky z konca pandémie, keď boli mnohé dopravné kapacity mimoriadne vyťažené. Dopravcovia, ktorí v minulých rokoch silného dopytu čoraz častejšie uzatvárali dlhodobé zmluvy, sa budú musieť opäť viac spoliehať na ad hoc transakcie. Mohol by to byť rok búrz nákladov a podobných platforiem.

Viac insolvencií, ale takmer žiadne straty kapacity

Celkovo zostanú kapacity rovnaké, ale počet spoločností sa zníži. Spoločnosti, ktoré sa dostanú do platobnej neschopnosti alebo ukončia svoju činnosť, prevezme konkurencia. V dôsledku toho sa bude naďalej zvyšovať konsolidácia, ale na trhu sa prakticky neobjavia žiadni noví hráči. Vodiči sa radšej nechajú zamestnať, ako by sa mali osamostatniť. Všeobecné podmienky a budúce vyhliadky na založenie podniku budú v roku 2024 jednoducho stále príliš zlé.

Žiadny nárast prechodu na železničnú dopravu

Preniesť dopravu na železnicu, najmä v kombinovanej doprave, bude aj v roku 2024 na zozname želaní mnohých zasielateľov a špeditérov. Samotná realizácia však pravdepodobne nepokročí. Výraznému prechodu na železničnú dopravu bránia rozsiahle obmedzenia na trasách spôsobené stavebnými prácami, nedostatok personálu, nedostatočná kapacita terminálov a v neposlednom rade obmedzenia spôsobené prívesmi, ktoré sa nedajú nakladať žeriavom. Ak sa podarí udržať súčasnú úroveň nákladnej železničnej dopravy, bude to úspech.

Zmätok a veľká zložitosť v dôsledku rôznych právnych predpisov

Dôsledky Zákona o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci (LkSG) sa prvýkrát zreteľne prejavia v roku 2024, keďže spoločnosti s viac ako 1 000 zamestnancami musia od 1. januára vykonávať a dokumentovať analýzy rizík v rámci svojho dodávateľského a prepravného reťazca. Mnohí certifikátori a poradcovia, ktorí chcú z tejto legislatívnej iniciatívy profitovať, preto už teraz cítia nový obchod. Mnohé malé a stredné dopravné spoločnosti čelia záplave žiadostí o preukázanie splnenia týchto povinností a požiadaviek od svojich klientov, ktorí sú povinní vystavovať príslušné správy. Ak agentúra BAFA čoskoro nevydá jasné pokyny, táto téma bude v roku 2024 predmetom mnohých diskusií.

Bezpečnosť IT a nárast počtu hackerských útokov

Bezpečnosť IT bude v roku 2024 problémom ako nikdy predtým. Hrozby pre IT systémy zo strany hackerov sa výrazne zvýšia. Keďže investície do prevencie a obrany sa vo väčšine malých a stredných firiem ani zďaleka nepribližujú štandardu, ktorý by bol vhodný a potrebný, budú mnohí hackeri úspešní. Postihnuté spoločnosti na strane objednávateľov aj dodávateľov, ktoré sa na túto možnosť nepripravili, by sa mohli dostať do finančných ťažkostí. 

Skladová logistika: Regionálne rozdiely na trhu skladových a logistických priestorov 

Zatiaľ čo v roku 2023 bola skladovacia kapacita všade na svete stále nedostatočná, v roku 2024 sa bude situácia na trhu s nehnuteľnosťami v jednotlivých regiónoch líšiť. Zatiaľ čo situácia vo vidieckych oblastiach sa zmierňuje vďaka voľným miestam a novým budovám, ktoré budú na trhu čoskoro k dispozícii, v mestských centrách bude skladovacích kapacít naďalej nedostatok. Nedostatok bude tento rok pokračovať aj v oblasti špeciálnych nehnuteľností, napr. pre nebezpečné látky.

O Gunnarovi Gburekovi, Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM

Diplomovaný ekonóm Gunnar Gburek , ktorý sa špecializuje na maloobchod a logistiku, má za sebou niekoľko rokov skúseností v logistickom sektore, okrem iného ako výkonný riaditeľ spoločnosti Hasenkamp, poskytovateľa logistických služieb špecializujúceho sa na maloobchod a dodávky súkromným zákazníkom, a ako vedúci logistiky v Nemeckom združení pre riadenie materiálu, nákup a logistiku (BME). Od konca roka 2016 je na pozícii Head of Business Affairs a hovorcom spoločnosti TIMOCOM.

Ďalšie užitočné články a poznatky z odvetvia s tipmi na digitalizáciu a automatizáciu logistických procesov môžete dostávať s našimi logistickými novinkami priamo do svojej e-mailovej schránky!

 

Mohlo by Vás tiež zaujímať:

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore