Z dopravy 06.03.2025
6

Preprava nebezpečného tovaru

Prepravný reťazec v súlade s dohodou ADR

Nebezpečné_prepravy_označenie

Preprava nebezpečného tovaru je veľmi špecifická oblasť. Vzhľadom na povahu týchto produktov sú na prepravy podľa dohody ADR kladené oveľa väčšie nároky ako na prepravy bežného tovaru. Preto musia prepravné spoločnosti spĺňať požiadavky na odbornosť a spoľahlivosť.

Dopravca potrebuje maximum informácií

Dopravcovia prepravujúci nebezpečný tovar musia dodržiavať Dohodu o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečného tovaru (ďalej dohoda ARD), ktorá sa aktualizuje každé dva roky. Celý prepravný reťazec sa musí realizovať v súlade s dohodou ADR.

Pred prijatím objednávky na prepravu nebezpečného tovaru je potrebné zistiť čo najviac informácií o tom, čo presne chce zákazník prepraviť. Môže ísť o voľne ložené alebo kvapalné látky, plyny alebo napríklad prepravu tovaru v kusoch. Zákazník by mal prepravnej spoločnosti poskytnúť číslo UN, názov výrobku, obalovú skupinu, triedu nebezpečnosti, obmedzenia týkajúce sa tunelov a informáciu, či by zásielka mala byť označená ako nebezpečná pre životné prostredie.

Je potrebné zvoliť vhodný obal na prepravu a správne ho označiť. Zásielky sa môžu prepravovať na paletách, v nádobách IBC, sudoch, kanistroch, vreciach alebo napríklad v kartónových obaloch. Dohoda ADR stanovuje tri skupiny obalov podľa stupňa nebezpečenstva. Prvá pre veľmi nebezpečné látky, druhá pre stredne nebezpečné látky a tretia pre málo nebezpečné látky.

Dôležitým krokom je výber cestného vozidla. Preprava sa zvyčajne uskutočňuje v cisternových vozidlách alebo návesoch, bežne sa prepravujú v námorných kontajneroch alebo napríklad v špeciálnych cisternových kontajneroch. Vozidlá prepravujúce nebezpečný tovar však musia spĺňať všetky požiadavky dohody ADR. Pre každý typ vozidla sú stanovené minimálne konštrukčné požiadavky a technické špecifikácie týkajúce sa elektrického príslušenstva, brzdových systémov, protipožiarnej ochrany, obmedzovačov rýchlosti a prípojných zariadení.

Vodiči patria medzi elitu

Prepravu nebezpečného tovaru musia vykonávať spoľahliví a skúsení vodiči. V zmysle dohody ADR musí byť vodič vyškolený v stanovenom rozsahu a musí mať platné osvedčenie o školení vodiča pre stanovený rozsah prepravy ADR. Musia byť vybavení ochrannými pracovnými prostriedkami a musia mať aj osobné ochranné prostriedky. Patrí sem fluorescenčná výstražná vesta, prenosná baterka, pár ochranných rukavíc a ochrana očí.

"Primárne hľadáme vodičov s praxou v cisternovej doprave, potom aspoň s vodičskou praxou (C+E), v krajnom prípade školíme niekoľko mesiacov nováčikov bez predchádzajúcej praxe," hovorí Jindřich Křípal, ktorý pre spoločnosť L.C. pracuje ako externý bezpečnostný poradca. Sokotrans a dodáva, že v zmysle dohody ADR musí vodič absolvovať školenie podľa kapitoly 8.2 dohody ADR. Po úspešnom absolvovaní skúšky dostane vodič osvedčenie o výcviku vodiča platné päť rokov odo dňa absolvovania skúšky.

Spolupráca všetkých subjektov zapojených do prepravy je nevyhnutná pre hladký priebeh prepravy a zaistenie maximálnej bezpečnosti počas prepravy. Vodič by mal vždy skontrolovať nakladaný tovar, aby zistil, či nie je poškodený alebo či napríklad zodpovedá údajom na prepravnom doklade. Odosielateľ (nakladač) by potom mal skontrolovať pracovníka, ktorému látku odovzdáva (t. j. vodiča a jeho prepravnú jednotku). Je dôležité, aby posádka vozidla absolvovala príslušné školenie a aby sa vodič mohol preukázať dokladom o absolvovaní školenia vodičov. Mali by sa skontrolovať aj písomné pokyny, predpísané vybavenie a osobné ochranné prostriedky.

Nebezpečné_prepravy_kamión

Informačný systém pomáha

„Tak ako sa vyvíja samotná dohoda ADR, aj naša spoločnosť sa snaží prispôsobiť naše interné procesy tak, aby spĺňali aktuálne požiadavky a uľahčili prácu našim dispečerom a vodičom. Všetky interné procesy sú zahrnuté v smernici ISO:9001, ktorá zahŕňa aj prepravu nebezpečných látok. Jednotlivé procesy sú nastavené samostatne pre vodičov a dispečerov. Tieto procesy sú prenesené do pracovných príručiek, ktoré majú jednotliví zamestnanci k dispozícii," vysvetľuje Vlastislav Čech, generálny riaditeľ ČSAD Uherské Hradiště. "Náš dopravný informačný systém TMS je prispôsobený aj pre tento typ prepravy, takže dokáže zaznamenať všetky požadované informácie a uviesť ich na potrebných dokladoch vrátane odoslania informácií do vozidlovej jednotky, kde má vodič všetky požiadavky a dispozície pre prebiehajúcu prepravu."

Preprava začína u samotného výrobcu

Vlastislav Čech zdôrazňuje, že začiatok úspešnej prepravy sa začína u samotného výrobcu, ktorý najlepšie pozná charakter tovaru a je povinný ho správne zabaliť a označiť. Presné označenie je stanovené v dohode ADR. Najčastejšie problémy pri preprave spôsobuje nedostatočné označenie, ako aj nesprávne balenie.

"Hoci sú všetky naše vozidlá vybavené základným vybavením pre prepravu ADR (značky, hasiaci prístroj, ochranné prostriedky alebo príručka o nehodách) a všetci vodiči sú vyškolení, každá preprava ADR musí byť vopred ohlásená. To znamená, že zákazník musí v objednávke prepravy uviesť všetky údaje. Konkrétne ide o množstvo, druh látky ADR, triedu, skupinu balenia a spôsob balenia tovaru na prepravu," hovorí Vlastislav Čech a dodáva, že ďalšou dôležitou informáciou sú požiadavky na vodiča alebo interné predpisy v mieste nakládky a vykládky. Niektoré výrobné závody majú špecifické požiadavky na vybavenie vodiča a postupy na pracovisku. Tu často dochádza k problémom, keď ochranka nechce pustiť vodiča do areálu, pretože nemá pracovnú obuv alebo baterku od konkrétneho výrobcu. Asi najznámejší je prípad svietidiel, keď Francúzsko neuznávalo iné ako svoje vlastné svietidlá, hoci spĺňali normu EÚ.

Nebezpečné_prepravy_palety

Šetriť na poistení sa neoplatí

Ak dopravca prepravuje nebezpečný tovar a nemá riadne poistenie pre tento typ prepravy, vystavuje sa veľkému riziku. Havária by mohla mať nezvratné následky. Škody sa môžu vyšplhať na desiatky miliónov korún a niekto ich musí zaplatiť.

Pri preprave nebezpečného tovaru sa kladie veľký dôraz na spôsob prepravy, zabezpečenie nákladu a všetky legislatívne normy vrátane dodržiavania dohody ADR. Pri dojednávaní poistenia musí dopravca informovať poisťovacieho makléra, že jeho vozidlá budú prepravovať nebezpečný tovar podľa dohody ADR. V tejto súvislosti je potrebné počítať s vyššou cenou za poistenie, ktoré musí pokryť následky spôsobené prípadnou nehodou. Škody sú v týchto prípadoch oveľa vyššie ako pri preprave bežného nákladu, pretože hrozí riziko ekologickej havárie.

Odborníci tvrdia, že pri dojednávaní poistenia je nevyhnutné jasne definovať, aký konkrétny náklad budú vozidlá prepravovať. Ak sa poisťovňa dozvie o nebezpečnom tovare až pri likvidácii poistnej udalosti, môže odmietnuť plnenie.

Pred uzavretím poistnej zmluvy je potrebné identifikovať všetky riziká. Poisťovací maklér sa zaujíma o priestory dopravcu, dodržiavanie bezpečnostných predpisov a výsledky kontrol jednotlivých zariadení. Zákazník musí tiež predložiť stavebnú dokumentáciu, koncesnú listinu a doklad o oprávnenosti na prepravu podľa dohody ADR. V prípade poistnej udalosti je potrebné skontrolovať vozový park a stav jednotlivých vozidiel. V žiadnom prípade nie je možné vykonať hodnotenie rizika takzvane od stola, pretože slúži ako jeden z podkladov pre výpočet poistného a následný návrh poistnej zmluvy.

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore