Úspech v medzere na trhu: Ako zvýšiť efektivitu pomocou dvojitej ložnej plochy?
Minulú jar automobilový priemysel tvrdo zasiahla koronavírusová kríza. Výroba sa zastavila, dodávateľské reťazce boli prerušené, zákazky zrušené. Aj pre Nica Mooija z firmy Mooij Forwarding z Milsbeeku to najprv znamenalo čakanie.
Logistická kariéra mimo vyšliapané cesty
Zakladateľ firmy Nico Mooij si pre seba nezvolil práve najpohodlnejšiu cestu. Jeho vlastná dopravná firma začala činnosť na konci 80. rokov v Holandsku s jednou reláciou do Poľska, zatiaľ čo väčšina jeho kolegov jazdila do Talianska a Rakúska. Dnes firma Mooij Forwarding spravuje tri pobočky s veľkými skladovými plochami v Nemecku, Poľsku a Holandsku a zamestnáva takmer 140 zamestnancov. Dosahuje ročný obrat 23 mil. eur. So 62 vlastnými nákladnými vozidlami a 45 stálymi partnermi v doprave obsluhuje Mooij širokú paletu zákazníkov – od potravinárskeho cez chemický a farmaceutický priemysel až po automobilovú branžu.
Toky tovarov v automobilovom priemysle sa znova dali do pohybu
Starosti o množstvo zákaziek po prvom lockdowne sa podľa Nica Mooija rýchlo rozptýlili. Vedúci jeho pobočky v poľskej Legnici Maciej Teklak však musel bojovať s inými problémami: „Mnoho našich vodičov pochádza napríklad z Ukrajiny a tí museli paušálne na dva týždne do karantény. To bolo ťažké pre obe strany.“ Dnes sa však všetci z prvej koronavírusovej vlny poučili a dbajú na to, aby zaistili plynulú dopravu tovarov. „90 percent našich nákladov sú čiastkové náklady. Komponenty pre automobilový priemysel, z ktorých sa vyrábajú tlmiče. Dovážame súčiastky a odvážame hotové tlmiče.“
Správne rozhodnutia pomohli prekonať krízu
Čo mnohým logistickým firmám pomohlo úspešne prekonať ťažké obdobie, bola dobrá organizácia. Tak tomu bolo aj vo firme Mooij Forwarding. Riadi sa heslom: maximálne možné vyťaženie. Pri dosiahnutí tohto cieľa sa intenzívne používa najmä digitálna sieť. „V Berlíne máme veľa zákazníkov, ktorí vyrábajú sezónne tovary. S tým sú spojené sezónne špičky a my potrebujeme dočasne viac kapacít. Pritom využívame ponuky prepráv v Smart Logistics System od TIMOCOM,“ prezrádza Mooij. V centrále v Milsbeeku sa rovnako často vyhľadávajú dopravcovia aj dokládky. „Pobočka v Poľsku bola založená preto, aby sme mohli všetky náklady kedykoľvek doplniť. Naším cieľom je vždy dosiahnuť kapacitu 100 percent,“ hovorí skúsený konateľ.
Strategicky zvolené lokality a premyslené distribučné centrá sa okrem toho dnes vyplácajú ešte viac. Všetky sú umiestené blízko diaľnice – a v prípade dolnosliezskej Legnice aj v ekonomicky dôležitej priemyselnej oblasti. Tamojší vedúci je presvedčený o firemnom systéme: „Vzdialenosti medzi pobočkami sú zvolené skvele. Naši vodiči tak do 10 hodín môžu dôjsť do ďalšieho centra a tam naložiť alebo vyložiť.“ Z Legnice každý deň vychádza päť až desať sedlových návesov smerom do Holandska. Keď sa tovar dopraví do distribučného centra v Milsbeeku, preloží sa z veľkých vozidiel na malé a distribuuje sa po okolí. „Vďaka tomu sme flexibilní a tovar sa k zákazníkovi dostane rýchlejšie,“ vysvetľuje Teklak.
Dvojitá ložná plocha, trojnásobný zisk
Ďalším jedinečným znakom firmy je, že všetky vozidlá má vybavené dvojitou ložnou plochou. Vďaka oceľovým koľajniciam (C profil) a vyťahovacím hliníkovým hranolom na zaistenie nákladu možno druhú ložnú plochu vytvoriť veľmi rýchlo. Maximálna úžitková hmotnosť v tomto prípade je až 12.000 kg. Druhá plocha ponúka miesto pre 33 europaliet, čim sa počet paletových miest zdvojnásobuje. „Pre jedného veľkého zákazníka sa nám vďaka tomu podarilo znížiť počet týždenných prepráv zo 75 na 30 až 35 nákladov týždenne,“ hovorí Mooij. Takto však možno získať nielen čas a peniaze. V súčasnosti druhá ložná plocha vytvára veľmi žiadané kapacity, pretože na dopravnom trhu chýbajú vozidlá aj vodiči.
Dobrý systém vytvára dobré pracovné podmienky pre vodičov nákladných vozidiel
Dobrá firemná organizácia vytvára aj dobré pracovné podmienky pre vodičov firmy Mooijs. Podobne ako pri štafetovom behu možno naložené prívesy v ďalšom distribučnom centre jednoducho odovzdať ďalšiemu vodičovi, ktorý tovar dovezie do cieľa. Nielenže je to efektívne, ale vodičom to zároveň umožňuje včas ukončiť prácu. Neprekračujú čas riadenia vozidla a nikdy nie sú veľmi ďaleko od domova. V Legnici je dokonca „dom pre vodičov“, v ktorom sa dá prespať, osprchovať, uvariť si alebo vyprať. Teklak rád využíva Smart Logistics System najmä vtedy, ak by pri vybavení objednávok boli nutné nadčasové hodiny alebo jazdy v noci: „Zhruba 25 percent našich čiastkových nákladov riešime pomocou TIMOCOM,“ vysvetľuje Teklak.
Strategicky vždy dva kroky napred
So svojimi tromi pobočkami realizuje firma Mooij Forwarding zhruba 3.000 prepravných objednávok mesačne. U nových projektov táto logistická firma rada najprv overuje dodávateľa v TIMOCOM. Tak možno lepšie zistiť, čo zákazník konkrétne potrebuje. Týmto spôsobom sa generuje ďalší obrat vo výške cca 200.000 eur mesačne. Okrem dvojitej ložnej plochy sú v súčasnosti veľmi žiadané hlavne veľké skladové plochy prevádzkované firmou Mooij: „Mnoho kolegov musí počas koronakrízy svoj tovar uskladniť a u nás dopytujú skladové plochy.“ Že sa firme darí tak dobre, súvisí najmä so zakladateľom Nicom a jeho predvídavosťou: „Náš šéf je strategicky vždy aspoň o dva kroky napred. Občas sa nad niektorými rozhodnutiami človek pozastaví. Po polroku sa však ukáže, že to bolo to pravé,“ usmieva sa Teklak.
V najbližšom čase by Nico Mooij chcel ešte viac rozšíriť sieť dopravných partnerov a zákazníkov. Prostriedky a cesty, ktoré pritom okrem Smart Logistics System použije, budú mať u jeho zamestnancov určite opäť kladný ohlas.
Rozšírte aj vy vašu logistickú sieť.
Mohlo by vás tiež zaujímať:
Úspech v medzere na trhu: preprava ťažkých nákladov má niečo do seba
Výhody burzy nákladov pre priemyselné a obchodné firmy
Umelá inteligencia a automatizácia ponúka veľkým a malým firmám konkurenčné výhody