Z dopravy 28.01.2021
3

Úspech v medzere na trhu: Preprava ťažkých nákladov má niečo do seba

Don’t worry, be heavy

Firma Universal Transport prepravuje mostný diel v noci

Síce predstavujú len malý podiel na trhu, napriek tomu stoja za to: prepravy ťažkých a nadrozmerných nákladov. Nejde len o to, že sa za nimi skrýva kompletný reťazec tvorby pridanej hodnoty. Pri nich musí všetko do seba zapadať ‒ v opačnom prípade treba počítať so závažnými dôsledkami. Každý deň treba splniť náročné úlohy, ako sú komplexné projekty, globalizácia a nedostatok vodičov. Ako sa poskytovateľ logistiky ťažkých nákladov môže aj napriek tomu riadiť heslom „don’t worry, be heavy", vysvetľuje Holger Dechant, konateľ spoločnosti Universal Transport.

Logistika a vášeň, kolegovia zo štúdií a obchodní partneri

Jesenné prázdniny v kabíne vodiča, stredoškolské vzdelanie v logistike, štúdium na logistickej akadémii. Po celý čas zostal verný nielen svojmu nadšeniu pre logistiku, ale aj jeho partneri sú stále tí istí ako v minulosti: Spolu so svojimi bývalými kolegami zo štúdií ‒ Markusom Frostom a Siegfriedom Wittom ‒ riadi Holger Dechant jednu z najväčších nemeckých firiem, ktorá ponúka služby týkajúce sa prepravy ťažkých nákladov. Ide priateľstvo a obchod tak dobre dohromady? „Po viac ako 15 rokoch spolu stále sedíme v jednej kancelárii a vážime si individuálne silné stránky a rozdiely toho druhého,“ hovorí Dechant.

Ložné metre verzus tony, výroba verzus byrokracia

So 750 zamestnancami je skupina Universal-Transport zastúpená vo Švédsku, aj vo východnej Európe, Turecku, Egypte a dokonca v Malajzii. Z tohto počtu je 450 vodičov nákladných vozidiel. V logistike ťažkých nákladov sú na vodičov kladené ešte väčšie nároky ako obvykle. Ťažké náklady sa totiž v Nemecku prevážajú väčšinou v noci. Na rozdiel od prevažujúceho názoru nie je na takýchto prepravách najťažšou iba samotná hmotnosť. Pri preprave listu rotora do veterného parku v Poľsku, Dánsku alebo dokonca v Ázii môže dĺžka nákladu byť viac ako 80 metrov. „To je takmer dĺžka futbalového ihriska!“ vysvetľuje Dechant. Okrem hotových betónových dielov pre veterné elektrárne a mosty sa demontujú a napríklad v Malajzii opäť montujú celé píly. Alebo treba do Mexika dopraviť 24 električiek – spolu s kompletnou administratívou. „Prvá myšlienka pri takomto dopyte je: Ako sa s nákladom dostanem do prvého morského prístavu? Zvládne to infraštruktúra? Aké vodné cesty sú k dispozícii?“ pokračuje Dechant. Okrem toho nie je dobré podceniť byrokraciu. Okrem zmlúv a colných deklarácií ide najmä o rôzne povolenia. „Ak bude schvaľovací proces v Nemecku vo výrobe stále zložitejší, potom sa výroba presunie napríklad do Ázie,“ varuje konateľ.

Dirigent a orchester, projektový špeditér a tím

Don’t worry, be heavy, tak znie heslo firmy, ktoré vychádza zo šlágru z 80. rokov. Podľa Dechanta vyjadruje, že firma prevezme od zákazníka kompletný náklad, teda spolu so všetkým okolo neho. Často je pritom do projektu zapojených 20 ‒ 30 ľudí. Trasu treba najprv prejsť. Okrem iného musí byť jasné, ktoré úzke a problematické miesta treba prekonať. „Projektový špeditér perfektne riadi svoj tím ‒ ako dirigent orchester,“ dodáva Dechant. Vhodných partnerov v doprave firma nachádza prostredníctvom systému od TIMOCOM. Tu možno detailne uviesť príslušné požiadavky. Všetci účastníci sú overení a svoje kvalifikácie a doklady majú uložené vo svojich firemných profiloch.

Symfónia odborných kompetencií, potlesk pre jednotlivých hráčov

Svedomité plánovanie, nevyhnutná flexibilita a mnoho odborných 
kompetencií, ktoré musia do seba zapadať, sú faktory, vďaka ktorým je

Úspech v medzere na trhu: Preprava ťažkých nákladov má niečo do seba
skupina Universal-Transport úspešná. Podľa Dechanta treba oceniť predovšetkým posledný: „Sme fanúšikovia digitalizácie a hlavne v poslednom roku sme na všetkých úrovniach podporili digitálnu spoluprácu. Dokým však nebudeme môcť 100 ton preniesť pomocou svetelných lúčov, budeme potrebovať nákladné vozidlá a profesionálnych vodičov.“

Skutočnosť, že táto práca je ešte stále málo cenená, tohto logistika veľmi hnevá: „Profesionálny vodič je povolanie, ktoré sa nedá vyučiť. Tí ľudia sú kvalifikovaní a podľa toho by mali byť zaplatení a malo by sa na nich aj tak hľadieť.“ Hlavne v čase koronavírusovej krízy pracovala doprava 
za sťažených podmienok a naďalej sa snažila zaistiť, aby naše všedné dni prebiehali normálne. Firma sa usiluje o to, aby krízu prekonala zodpovedne, ale aj s optimizmom. Ostatne, súdržnosť a humor neradno podceňovať ‒ ako ukazuje aj heslo firmy.

 

 

Nájdite si aj vy overených partnerov pre vaše prepravy

 

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Umelá inteligencia a automatizácia ponúka veľkým a malým firmám konkurenčné výhody

Výhody burzy nákladov pre priemyselné a obchodné firmy

Úspešná realizácia: DOPRAVA ZÁRUBA M & K a Vertex

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore