Aké trendy v doprave a logistike sledovať v roku 2021
V roku 2021 sa firmy podnikajúce v doprave a logistike budú musieť vyrovnať s množstvom výziev vyplývajúcich z následkov epidémie covid-19 a brexitu a tiež s pokrokom v oblasti umelej inteligencie (UI) a prudkým rozmachom e-commerce. Aké to bude mať následky na priemysel? Pozrime sa na niekoľko nových trendov v logistike, ktoré budú stáť za pozornosť v budúcich 12 mesiacoch.
Chcete naďalej získavať najnovšie informácie z oblasti logistiky? Prihláste sa k odberu nášho newslettera!
Trendy budúcnosti v logistike sa pripravujú na rast v oblasti e-commerce
Segment e-commerce zažíval rast už dlho pred neočakávanými udalosťami v minulom roku. Avšak podľa Úradu pre národnú štatistiku sa nákupy na internete v novembri 2020 podieľali na 36 % celkových maloobchodných tržieb v Spojenom kráľovstve a ich podiel vzrástol z 21,6 % zaznamenaných v novembri v rokoch 2018 a 2019. Historicky vysoké počty on-line objednávok sú najjasnejšou známkou zásadne nového spôsobu, akým zákazníci nakupujú, čo firmy podnikajúce v oblasti prepravy a logistiky nemôžu ignorovať.
Viac skladov všade
Analýza od firmy Knight Frank ukazuje, že rast v oblasti e-commerce by do roku 2024 mohol zvýšiť dopyt po skladovacích priestoroch vo Veľkej Británii až na hodnotu 8,5 milióna metrov štvorcových. Aby sme toto číslo zasadili do kontextu, treba povedať, že Amazon sa už v tejto chvíli usiluje získať rozľahlé plochy v Leicestershire a Rugby. Napríklad sklad v areáli Rugby Central Park s rozlohou 35 tisíc metrov štvorcových bude Amazonu slúžiť ako nové Fulfilment centrum.
Pretože narastá potreba po skladovacích priestoroch, tradičný spôsob distribúcie v mestskom zázemí už nebude udržateľný. Budeme svedkami toho, že logistické areály, ktoré sa tradične budovali na okrajoch miest blízko diaľnic a v ďalších menej obývaných oblastiach, sa budú sťahovať bližšie k veľkým mestám, čo sa týka aj Londýna. Je veľmi pravdepodobné, že sa budú rozvíjať areály s kombinovaným využitím a budú tak ovplyvňovať rezidenčné oblasti aj mestskú logistiku.
Zelené stavebníctvo a čistá energia
Predtým spomínané „nové“ správanie zákazníkov by v kombinácii s nepredvídateľnými následkami brexitu na logistiku mohlo viesť k špekulatívnemu budovaniu skladov. Pre segment, ktorý historicky trpí povesťou priemyslu nie práve priateľského k životnému prostrediu, je do plánovania skladovacích priestorov a do diskusie o budúcom rozvoji dopravy dôležité zabudovať udržateľné prvky.
Úsilie o dosiahnutie čistej nuly bude v logistike budúcnosti hrať významnú úlohu. Odporúčania v dokumente OSN nazvanom Green Building agenda okrem iného zmieňujú aj obnoviteľné a nízkoemisné technológie, ktoré by mali používať dodávatelia energií v „zelených budovách“. Okrem solárnych panelov by sa v dlhodobom meradle mohli finančne vyplatiť aj inštalácie využívajúce veternú, vodnú alebo geotermálnu energiu priamo na mieste.
Trendy v logistike poslednej míle pre rok 2021 sú inovatívne a digitálne
Spolu s tým, ako sa sklady sťahujú bližšie k veľkým mestám, sa opatrenia typu zóny s veľmi nízkymi emisiami, ktoré sa do tejto chvíle obmedzili iba na Londýn, dotknú oveľa väčšieho počtu ľudí po celej Británii a budú mať dosah na profesionálov v oblasti prepravy, hlavne na poslednej míli. Preto aj riešenia efektivity na poslednej míli zostávajú pre logistické firmy jedným z hlavných úloh v budúcom roku.
Čisto elektrické vozidlá v zónach čistého vzduchu
Priorita alternatívnych palív by sa mala stať neoddeliteľnou súčasťou budúceho rozvoja dopravy vďaka tomu, že rastúci počet miest v celej krajine volí opatrenia typu zóny čistého vzduchu (ZČV). Nové zóny čistého vzduchu, ktoré majú za úlohu znížiť znečistenie spôsobené dopravou a zlepšiť kvalitu vzduchu, by v roku 2021 mali vzniknúť v Bathe a Birminghame.
Krátkodobé opatrenia s vysokým dosahom zahŕňajú konverziu prepravných vozidiel na čisto elektrický pohon s tým, že v nových skladoch sa plánuje inštalácia dobíjacích staníc pre elektromobily. Prechod k udržateľným procesom v oblasti prepravy sa nemôže dokončiť za noc, a to, čoho sme svedkami, je štrukturálna rekonfigurácia podnikania v doprave, ktorá nastane v dohľadnej budúcnosti po roku 2021.
Uberizácia poslednej míle
Hovorí sa, že takzvaný model Uber je riešením výzvy, ktorú prináša doručovanie zásielok v mestskom prostredí. Podobne ako Uber narušil odvetvie taxi služieb, alternatívne riešenia na trhu nákladnej dopravy môžu narušiť priemysel dopravy v oblasti poslednej míle. Je všeobecne známy fakt, že ak sa tovar počas prepravy dostane do husto obývaných metropolitných oblastí, môže vzniknúť (a v skutočnosti vzniká) mnoho problémov. Výskum firiem podnikajúcich v dodávaní tovaru v oblasti poslednej míle s modelom podobným Uberu môže priniesť pohľad na to, akým spôsobom problém napraviť.
Vďaka údajom získaným v reálnom čase, komunitnému doručovaniu a logistickým sieťam možno znížiť náklady posledného segmentu dodávateľského reťazca, pričom sa tento segment zároveň zjednoduší a optimalizuje. Najmä v husto obývaných mestských oblastiach by osobná donáška realizovaná osobami pracujúcimi na voľnej nohe urobila z problému s parkovacími poplatkami problém minulosti.
Internet vecí je horúcou novinkou
Prístup viac zameraný na zákazníka dá zákazníkom viac kontroly, lebo im povolí prístup k údajom o stave ich objednávky a dodávky. Vďaka riešeniam v oblasti konektivity, Internetu vecí a veľkým údajom, ktoré firmám pomáhajú optimalizovať trasy dodávok, budú mať zákazníci viac možností v oblasti výberu dodávky tak, aby vyhovovala ich potrebám: schránky pre vyzdvihnutie tovaru, jednoduchšie možnosti vrátenia tovaru a možnosť zmeniť čas dodania až v poslednej možnej chvíli.
V súčasnosti sa uvažuje o širokej palete nástrojov pre inovatívne donáškové služby v oblasti poslednej míle od skútrov až po drony, ale všetky by mali byť odpoveďou na hlavný problém: „multikanálovú“ distribúciu. Ako sa firmy posúvajú k prístupu viac zameranému na zákazníka, zákazníkom potrebujú poskytnúť prehľad o ich zákazke v reálnom čase, a to najlepšie pomocou pohodlnej a známej aplikácie pre smartfón. To z dodávky na poslednej míli nevyhnutne vytvorí ešte komplexnejšiu záležitosť.
Budúce trendy v logistike a brexit
Nie je žiadnym prekvapením, že turbulencie spôsobené brexitom sa pre firmy v oblasti logistiky a dopravy ešte len začali. Profesionáli, ktorí sa zaoberajú prepravou a tokom tovarov, boli priamo postihnutí pandémiou covid-19 a v najbližšom období si rozhodne neoddýchnu. Colné formality boli zavedené 1. januára 2021 a čoskoro sa dostavili aj následky pre dopravcov a profesionálov v oblasti prepravy.
Colná administratíva a meškanie
Prichádzajúce a odchádzajúce dodávky potrebujú colnú dokumentáciu, čo spôsobuje zvýšenie výdavkov a meškanie. Po brexite (a objavení nového kmeňa covidu-19) vzrástli výdavky na prepravu z Francúzska do Veľkej Británie viac ako štyrikrát. Kapacita cestnej dopravy na trase medzi Francúzskom a Veľkou Britániou sa v novembri znížila na dvojročné minimum. Podobný trend možno sledovať aj na trase medzi Nemeckom a Veľkou Britániou. Dopravný barometer od TIMOCOM ukazuje, ako sa britské firmy pripravovali, keď cestná nákladná doprava prudko rástla už od roku 2019. Nie je isté, či tieto opatrenia budú dostatočné a skoro jedna tretina britských firiem už uvažovala o premiestnení do zahraničia.
Technologické procesy budú nápomocné pri zvládaní týchto ťažkostí: výmena údajov v cloude sa ukáže neoceniteľnou pri sledovaní nových informácií vo vzťahu k colnej administratíve a k trasám, kde hrozí zdržanie. Ústrednou stratégiou bude zvládanie obchodu medzi Európskou úniou a Veľkou Britániou tak, ako to robia medzinárodné spoločnosti z krajín mimo Európskej únie.
Nedostatok pracovníkov: Dopravcov z EÚ odrádza brexit
Zrejme najdiskutovanejším následkom brexitu bude menší príliv pracovníkov z Európy, ktorý by mohol ešte zhoršiť súčasný nedostatok pracovníkov v oblasti dopravy a logistiky. Dlhé a nepredvídateľné pracovné zmeny, stres na cestách, nemožnosť skĺbiť rodinný a pracovný život a relatívne nízke mzdy robia z práce vodičov kamiónov málo atraktívne povolanie a zároveň povolanie, ktoré je v oblasti dopravného priemyslu najviac postihnuté nedostatkom pracovníkov v období po brexite. Podľa štúdie Logistics UK’s Skills and Employment Report 2020 dvojitá výzva v podobe pandémie a brexitu vytvorila bezprecedentnú medzeru v odbornej pracovnej sile, keď v posledných 12 mesiacoch opustilo britský logistický priemysel takmer 80 tisíc občanov EÚ.
Veľké množstvo pracovníkov chýba v doprave a v logistike takmer na každej úrovni od manažérov dodávateľského reťazca až po dispečerov, ale nové imigračné pravidlá sa budú týkať hlavne menej vzdelaných pracovníkov. Hlavní hráči v odvetví už tento problém priznali verejne a spoločnosť DHL zašla tak ďaleko, že ho nazvala „krízou talentov“.
Budúce trendy v logistike v oblasti manažmentu dodávateľského reťazca
Technológie sa v roku 2021 pohli smerom k automatizácii a k Internetu vecí aj v oblasti trendov dodávateľského reťazca. Samotné údaje nie sú relevantné a ich využitie nemá žiadny dosah, zatiaľ čo sledovanie a zdieľanie týchto údajov v celom dodávateľskom reťazci, aby sa zaistilo optimálne riadenie, je extrémne efektívne. Nedávny neočakávaný vývoj nás naučil, že flexibilný a odolný dodávateľský reťazec zaistí dlhovekosť, čo sa transformuje v tom, že logistické spoločnosti si uvedomili, aké dôležité je byť schopný urobiť rýchle rozhodnutia na základe údajov v reálnom čase.
Analytické nástroje založené na strojovom učení schopné predpovedať trendy a správanie zákazníkov sa pre logistiku stanú novým svätým grálom. Napríklad jedna vec je vedieť, že na poslednej míli sú dopravné zápchy, ale vedieť, čo urobiť, aby sa trasa dodávok dala zmeniť a ušetrili sa tak náklady, je vec druhá. Toto je jen jedna z mnohých výhod, ktoré poskytujú burzy prepráv.
V krátkosti, čo môžeme čakať od trendov v logistike v roku 2021?
Okrem dlhodobých trendov, ako je digitalizácia a inovatívne riešenia pre poslednú míľu, bude najväčšou prekážkou, ktorú bude treba v roku 2021 prekonať, prispôsobenie sa trhu po brexite. Musíme dúfať, že vláda vie, ako je sektor nákladnej dopravy dôležitý pre britskú ekonomiku. Doprava a obchod s Európou sú životne dôležité, aby Veľká Británia zostala konkurencieschopná. Viac ako inokedy to platí vo chvíli, keď sa súčasná pandémia blíži ku koncu.
Celý priemysel nákladnej dopravy a najmä firmy, ktoré sa z veľkej časti podieľajú na dodávateľských reťazcoch vedúcich cez kanál La Manche, by mali byť na túto výzvu pripravené; ak však náklady na dopravu pohltí marža, brexit bude pre mnoho podnikov osudovou ranou.
V novom roku sa flexibilita bude prejavovať tak, že firmy sa adaptujú na nepredvídateľné obraty na trhu, a bude životne dôležitá pre úspech mnohých firiem. Budúcnosť segmentu logistiky a dopravy nebude už taká nepredvídateľná vďaka digitálnym nástrojom ako burza skladových priestorov, burza voľných vozidiel a aplikácia Objednávky. Aby ste zistili viac o TIMOCOM Marketplace a ako Vám môže pomôcť dosiahnuť úspešné podnikanie v roku 2021, spojte sa s nami!
Mohlo by Vás tiež zaujímať:
Rozhovor s odborníkom TIMOCOM: Dôvody, prečo by ste mali poznať prepravný proces
Naplánujte prepravu vlastných výrobkov individuálne a na základe údajov
Tvrdý brexit: Dôsledky pre logistiku v Európe a Veľkej Británii