Porovnanie alternatívnych pohonov nákladných vozidiel
Čo by dopravné firmy mali vedieť
Takmer 100 rokov po predstavení prvého naftového nákladného vozidla sa doba tejto technológie chýli ku koncu. Ľahké úžitkové vozidlá do 3,5 tony s elektropohonom sú dnes na trhu už vo veľkom množstve. U ťažkých nákladných vozidiel sú však alternatívne pohony aj infraštruktúra na tankovanie, nabíjanie aj trolejové vedenie prevažne ešte v štádiu vývoja. Ponúkame vám aktuálny prehľad o nových spôsoboch pohonu a vysvetlíme, na čo by ste mali dbať, ak budete robiť zmeny vo vašej flotile.
Chcete automaticky dostávať informácie, keď napríklad vyjde nový článok zo série „Udržateľná logistika“? Tu zaregistrujte vašu e-mailovú adresu:
Zákon o dodávateľských reťazcoch a programy na ochranu klímy zvyšujú tlak na logistiku
Veľká časť, zhruba 3,4 milióna nákladných vozidiel na nemeckých cestách jazdí na naftu a so spaľovacími motormi. Alternatívny pohon má len 1,8 percenta registrovaných nákladných vozidiel v Nemecku. Keď 1. januára 2023 začne platiť prvý stupeň zákona o povinnej starostlivosti v dodávateľskom reťazci (LkSG), firmy v rámci svojich dodávateľských reťazcov budú mať povinnosť správať sa klimaticky neutrálne a eticky. Aj špedícia a dopravné firmy sa musia pripraviť na novú právnu situáciu, napríklad tak, že svoje flotily vybavia alternatívnymi pohonmi pre nákladné vozidlá.
V Programe na ochranu klímy 2030 vypracovanom spolkovou vládou je preto pevne zakotvený cieľ, aby do roku 2030 jazdila tretina ťažkej cestnej nákladnej dopravy na elektrický pohon alebo na pohonné látky na báze elektriny. Prechod na elektrické a vodíkové nákladné vozidlá má uľahčiť veľký počet podporných programov, ktorých cieľom je zároveň vylepšiť štruktúru na tankovanie a nabíjanie.
Porovnanie: LNG, nákladné elektroautá, vodík a palivové články
Prechod na novú flotilu je pre dopravné firmy veľmi nákladný a spojený s mnohými otázkami. Lebo okrem obstarávacej ceny rozhodujúcu úlohu má aj dojazd, výkon a spoľahlivosť vozidiel. Na ktoré technológie je preto dobré prejsť?
LNG (Liquefied Natural Gas)
- zemný plyn chladený na -162 °C
- ideálny pre dlhé trasy a ťažké náklady
- dojazd: v závislosti od nákladného vozidla a veľkosti nádrže až 1600 km
- technológia založená na určitom druhu naftového motora je tichšia a ekologickejšia (až o 22 % menej skleníkových plynov)
- v závislosti od spôsobu výroby zemného plynu takmer žiadne klimatické výhody
- cca 000 týchto nákladných vozidiel aktuálne jazdí na nemeckých cestách
Dobré vedieť: Aj nákladné vozidlá s tradičným pohonom na zemný plyn (CNG) sú ekologickejšie, majú však kratší dojazd.
Nákladné elektroautá
V súčasnosti existuje v Nemecku zhruba 32.000 nákladných elektrovozidiel, ktoré sa delia do dvoch skupín:
- Batériové technológie
- Lítiovo-iónové batérie
- dojazd v súčasnosti cca 450 km
- ak vývoj infraštruktúry pre rýchlonabíjanie pôjde dopredu rýchlo, predpísané doby odpočinku po 4,5 hodinách doby jazdy (v priemere 400 km) by mohli postačovať
- hmotnosť batérie: v závislosti od výrobku cca 5440 kg až 7500 kg
- obstarávacia cena zhruba trikrát vyššia ako pri naftových nákladných vozidlách, časť z nej však možno uhradiť z dotačných programov
- Trolejové vedenie
- trolejové vedenie podobne ako pri doprave na železnici
- ojedinelé testovacie trasy, napr. na eHighway na spolkovej diaľnici A1 v Šlezvicku-Holštajnsku
Vodíkové a palivové články
- elektrovozidlo s palivovým článkom
- vodík reaguje s kyslíkom, výsledkom je elektrina
- okrem čistej vodnej pary nevznikajú žiadne odpadové plyny
- v predošlom stupni sa veľká časť energie spotrebovanej na výrobu vodíka stratí
- dojazd cca 300 až 400 km
- obstarávacie a prevádzkové náklady zhruba štyrikrát vyššie ako pri naftových nákladných vozidlách
- infraštruktúra v súčasnosti neponúka takmer žiadne stanice na čerpanie vodíka
Ovplyvňujúce faktory: spoľahlivosť, cena za CO2 a tlak zvonka
„Aký spoľahlivý je mnou zvolený alternatívny pohon?“ Túto otázku by ste si mali položiť s ohľadom na náklady celého životného cyklu. Výpadky vozidiel a opravy totiž môžu rýchlo spôsobiť veľké straty. Na trhu s veľkou konkurenciou a vysokým tlakom na náklady môžu chýbajúce objednávky rýchlo ohroziť existenciu hlavne malých podnikov.
Zároveň rastie tlak na logistické firmy, aby urobili zmeny. A to nielen v súvislosti so zákonnými požiadavkami, ale aj z dôvodu tlaku zo strany zadávateľov z priemyslu a obchodu a spoločnosti. Dopravné a logistické firmy by preto k tejto téme mali pristupovať flexibilne a čo najskôr sa zaoberať flotilou budúcnosti.
Riešenie „kalkulácie CO2“ s partnerom TIMOCOM
Cena CO2, ktorá v súčasnosti predstavuje 30 eur, vzrastie do roku 2026 na 65 eur za tonu. Pre priemerné naftové nákladné vozidlá to znamená zhruba ďalších 6500 € nákladov za rok navyše, ako nedávno v rozhovore pre TIMOCOM objasnil Tobias Häßler, Managing Director vo firme BigMile, partnera TIMOCOM. Aj to treba zahrnúť do kalkulácie a úvah, pretože v dlhodobom horizonte ani toto riešenie nie je príliš perspektívne.
Firma ponúka jeden spôsob riešenia: Ako základ pre udržateľné investície, napríklad do alternatívnych pohonov, vytvára táto spoločnosť pre firmy bilanciu CO2. Na základe výsledku dostanú zákazníci návrhy, ako môžu znížiť svoje emisie.
Príklad z praxe - špedícia Timotrans
Aj špedícia Timotrans International GmbH & Co. KG z Erkrathu sa dnes už aktívne zaoberá budúcimi požiadavkami. Keďže alternatívne pohony sú stále vo fáze testovania, firma ešte vyčkáva.
„Podobne ako mnoho ďalších zameriavame svoju pozornosť na LNG,“ vysvetľuje Armin Nagler, asistent vedenia spoločnosti. „Aj tento pohon sa však ešte stále testuje. Pre nás je veľmi dôležité, aby sme naše rozhodnutie o zmene pohonov mohli prijať fundovane, čo v súčasnosti zatiaľ nie je možné. Tento prechod je spojený s veľkými investíciami. Potrebujeme mať istotu, že budeme mať alternatívu, s ktorou budeme naše služby naďalej poskytovať spoľahlivo.“
Napriek tomu sa však táto špedícia už aj mimo témy pohonov aktívne zaoberala možnosťami udržateľného správania, ktoré integrovala do každodennej práce v špedícii. Dokumenty sú už dávno digitalizované, emisie CO2 sú na prianie zákazníkov kompenzované. Okrem toho je Timotrans certifikovaným FUMO® Green Carrier a sleduje ekologickú stopu vlastnej flotily, ktorú sa snaží optimalizovať.
Zmena klímy je tu: majte trvalý prísun informácií a pripravte sa na zmeny
Ak v nasledujúcich mesiacoch musíte alebo chcete urobiť zmeny vo vašom vozovom parku, môžete využiť mnoho dotačných programov spolkovej vlády. Spolkový úrad pre nákladnú dopravu (Bundesamt für Güterverkehr, BAG) ponúka niekoľko programov, do ktorých sa môžu zapojiť firmy podnikajúce v cestnej nákladnej doprave. Informujte sa na internetových stránkach BAG.
Klimatická zmena predstavuje najmä pre logistiku dlhodobý proces s mnohými prekážkami, ktorý si vyžiada investície a veľkú dávku odvahy. S ohľadom na 2 % trhový podiel nezrelých technológií a nedostatočnú infraštruktúru sa menšie dopravné firmy nemôžu a nemusia stať súčasťou prvej inovačnej vlny.
Sledujte trh a vývoj, aby ste mohli rýchlo a flexibilne reagovať na zmeny a v správnom čase urobiť správne rozhodnutie. Zároveň by ste sa mali pripravovať na budúcnosť a pracovať na efektivite a vyťažení vašej flotily, napr. pomocou IT riešení, ako je Smart Logistics System od TIMOCOM. Konkurenciu, ako je napr. špedícia Timotrans, vnímajte ako zdroj inšpirácií, ako integrovať udržateľné koncepcie do každodennej práce.
Chcete automaticky dostávať informácie, keď napríklad vyjde nový článok zo série „Udržateľná logistika“? Tu zaregistrujte vašu e-mailovú adresu:
Mohlo by vás tiež zaujímať:
Ako znížiť CO2 stopu - Štyri kroky k dlhodobej optimalizácii
Udržateľnosť: Päť dôležitých pojmov z logistiky a jej zásadné míľniky