Z logistiky 29.03.2022
3

Nová Hodvábna cesta

Logistická infraštruktúra „made in China“

Mapa novej Hodvábnej cesty Čína, Ázia, Európa, Afrika

V roku 2049 bude mať Čínska ľudová republika 100 rokov. Prezident Si Ťin-pching chce, aby sa Čína dovtedy stala najväčšou svetovou ekonomikou. Za týmto účelom sa má oživiť staroveká Hodvábna cesta. Táto obchodná cesta spája Áziu s Európou už viac ako 2000 rokov. Jej vybudovanie sa považuje za najväčší transnacionálny infraštruktúrny projekt. Kam presne však nová Hodvábna cesta povedie? Aké výhody bude mať pre európsku logistiku? Odpovede nájdete v príspevku na blogu.

Odkiaľ pochádza výraz „nová Hodvábna cesta“?

Názov je odvodený od historickej Hodvábnej cesty, ktorá bola cca 6400 km dlhou obchodnou cestou z Číny do Európy, po ktorej sa tovar prepravoval  zhruba od 100 pred n. l. až do obdobia novoveku. Najmä v stredoveku sa po nej prepravoval hodváb, ale aj iné suroviny, napr. zlato a striebro. Názov „nová Hodvábna cesta“ (medz. „One Road, one Belt“) je dnes súhrnné označenie pre medzinárodné obchodné a infraštruktúrne projekty medzi Čínou a mnohými africkými, ázijskými a európskymi štátmi.

Rozvoj novej Hodvábnej cesty od roku 2013

Dnes nová Hodvábna cesta spája cca 60 % svetovej populácie. Podľa odhadov bude čoskoro zahŕňať 40 % celosvetového obchodu. Za centrálne uzly v Európe sa pritom považujú Atény, Istanbul, Benátky, Moskva, Rotterdam a Duisburg.  Znovuoživenie tejto starovekej obchodnej cesty je najdôležitejší strategický projekt funkčného obdobia prezidenta Si Ťin-pchinga. Investovalo sa do prístavov, letísk, železničných sietí, ciest a nemocníc. Celkove sa má na projekt vyčleniť 900 miliárd dolárov. Podľa oficiálnych údajov Peking do roku 2020 investoval už 124 miliárd dolárov. Za menej ako 10 rokov vzniklo týmto spôsobom už zhruba 80.000 kilometrov diaľnic a nespočítateľné množstvo nových železničných trás - a to len v Číne. Prvé dohody v Európe sa podpísali s Ruskom, Poľskom, Maďarskom, Bulharskom, Srbskom a Chorvátskom. Aj tu sa začalo a realizovalo mnoho projektov - od výstavby nových priemyselných zón cez podporu obchodu až po výstavbu elektrární a nemocníc.

Šance novej Hodvábnej cesty pre logistiku

Čína je pre Nemecko a mnoho ďalších európskych krajín jedným z najdôležitejších obchodných partnerov. Najneskôr s rozmachom elektronického obchodovania sa objem obchodu významne zvýšil. Posilňovanie východo-západných dodávateľských reťazcov je preto atraktívne pre mnoho firiem a národných hospodárstiev:

  • Krátke dodacie lehoty: Cesta po mori z čínskej megametropole Čchung-čching do Duisburgu trvá 4-6 týždňov, po súši cesta zaberie zhruba 12 dní.
  • Nevysoké prepravné náklady: Náklad možno po železnici prepraviť nielen rýchlejšie, ale predovšetkým pomerne výhodnejšie. Výdavky na prepravu po železnici sa pohybujú medzi výdavkami na lodnú a leteckú prepravu. Aj tu však treba prihliadnuť na to, že pozemnou cestou nemožno ani zďaleka prepravovať také množstvo, aké dokáže prepraviť loď. 
  • Nová odbytiská: Rozvoj krajín pozdĺž cesty, ktorý s tým súvisí, môže priniesť firmám nové odbytové trhy.

V iniciatíve „One Belt, One Road“ preto vidí nové šance aj Hamburg ako najväčší železničný prístav v Európe: „Nová Hodvábna cesta je dôležitý doplnok k lodnej doprave pre globálny dodávateľský reťazec medzi Čínou a Nemeckom.“, tvrdí Axel Mattern, člen predstavenstva spoločnosti Hafen Hamburg Marketing. Dnes medzi Čínou a Hamburgom jazdí 235 vlakových spojov (týždenne zhruba 40 vlakov), ktoré sa postupne posilňujú.

Následky novej Hodvábnej cesty na európsku logistiku

Bezproblémové medzinárodné dodávateľské reťazce sú dnes pre podniky oveľa dôležitejšie než v minulosti. Rozširovanie siete ciest a železníc pre nákladnú dopravu preto treba všeobecne privítať. Na druhej strane koronavírusová pandémia prinútila už veľa priemyselných a obchodných podnikov, aby opäť viac využívali partnerstvá v rámci Európy. Cieľom je minimalizovať závislosť od globálnych dodávateľov.

Kto sa dnes zapojí do TIMOCOM Marketplace, môže aj v budúcnosti dynamicky reagovať na zmeny trhu - a zaistiť si tak svoje podnikanie.

Vyskúšajte TIMOCOM zdarma

 

Mohlo by Vás zaujímať:

Štyri zásadné body, ktoré musíte poznať-Medzinárodný dohovor CMR

Eurolicencia: Čo bude od mája 2022 platiť pre kuriérne, expresné a balíkové služby

Kedy je správny čas na digitalizáciu logistiky?

 

 

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore