11.11.2024

Dopravný barometer od TIMOCOM: Hľadanie stratenej prepravnej kapacity

Dopravný barometer od TIMOCOM: Hľadanie stratenej prepravnej kapacity

Pomer prepráv s voľných vozidiel Q3

Objem ponúk prepráv zostal počas letných mesiacov stabilný. Silný dopyt po krátkodobých prepravných kapacitách viedol v septembri k prudkému nárastu podielu prepráv.

Na rozdiel od všeobecnej hospodárskej recesie ukazuje vývoj dopravného barometra od TIMOCOM vysoký dopyt po voľných vozidlách v Európe. V treťom štvrťroku 2024 vzrástol počet ponúk prepráv v celej Európe o 90 %, zatiaľ čo ponuky voľných vozidiel vytvorené na TIMOCOM Marketplace naďalej klesali. 

Dopyt v Európe sa takmer nezmenil

V celej Európe zostal dopyt po voľných vozidlách v treťom štvrťroku takmer rovnaký ako v druhom štvrťroku tohto roka (-0,1 %). Tradičný letný pokles sa nedostavil? Napriek hospodárskemu poklesu? V každom prípade bol počet ponúk prepráv na spotovom trhu výrazne vyšší ako v roku 2023 a v septembri dosiahol vrchol s priemerným podielom prepráv 81 %. V nemeckej vnútroštátnej doprave bol počet ponúk prepráv v treťom štvrťroku o 11 % nižší ako v predchádzajúcom štvrťroku a o 66 % vyšší ako v rovnakom období roku 2023. Tento vývoj je pozoruhodný, pretože stav objednávok a obchodné očakávania spoločností v Nemecku sú podľa inštitútu ifo v záporných číslach. Vo výrobnom sektore index klesol na najnižšiu úroveň od júna 2020. Nedostatok objednávok sa ešte viac prehĺbil. To sa týka predovšetkým kľúčových odvetví nemeckého priemyslu, ale aj sektora služieb a obchodu. 

Poľské hospodárstvo sa naopak vyvíja pozitívnejšie. Podľa jarnej prognózy Európskej komisie vzrastie hrubý domáci produkt Poľska v roku 2024 o 2,8 %, čo je takmer trikrát rýchlejšie ako priemer EÚ. Poľská ekonomika už v druhom štvrťroku zaznamenala výrazný rast dovozu aj vývozu. V treťom štvrťroku sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom znásobil aj počet ponúk prepráv na mnohých trasách do Poľska a z Poľska. Patria medzi ne trasy do Maďarska, Českej republiky, Francúzska a Nemecka. V porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom došlo k nárastu aj na uvedených trasách.

Viac ponúk prepráv na spotovom trhu z dôvodu nedostatku zdrojov

Vzhľadom na nedostatok zdrojov na dopravnom trhu v dôsledku zatvárania podnikov a ich platobnej neschopnosti, ako aj v období dovoleniek a prázdnin, ale aj preto, že aktívne dopravné spoločnosti z nákladových dôvodov zredukovali svoje vozové parky, sa dopyt po kapacitách na burzách nákladov čoraz viac hľadá prostredníctvom špotového trhu. „Napriek klesajúcemu počtu objednávok v nemeckom hospodárstve dopyt po preprave stále existuje. Strata kapacity v sektore dopravy presahuje hospodársky pokles, čo znamená, že dopyt na burzách nákladov zostáva v treťom štvrťroku veľmi vysoký,“ vysvetľuje kontrastný vývoj Gunnar Gburek, Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM. „V niektorých odvetviach je možné uspokojiť dopyt po voľných vozidlách kapacitami, ktoré sú stále k dispozícii, najmä ak nie sú potrebné certifikáty ani špeciálne vybavenie. V odvetviach, ktoré si vyžadujú špeciálne zariadenia, ako sú chladiace jednotky, cievky, vysokozdvižné vozíky alebo špecifické licencie, je ich stále veľký nedostatok a je ťažké alebo nemožné získať ďalšie kapacity.“ 

Menej kapacity a menej nových vozidiel

Nedostatok voľných vozidiel sa prejavuje v poklese ponúk aj na TIMOCOM Marketplace. Tie v treťom štvrťroku klesli celkovo o 8 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka. To ukazuje paralelu s novými registráciami v sektore úžitkových vozidiel v rovnakom období. Počet novo registrovaných vozidiel a prípojných vozidiel pre veľké nákladné vozidlá klesol podľa Spolkového úradu pre automobilovú dopravu (KBA) najmä v prípade ťahačov (júl -39,3 %, august -69,5 %, september -38,2 %). 

Ponuka voĺných vozidiel v Európe Q3

Ponukové ceny a návrhy cien kolíšu

Na TIMOCOM Marketplace môžu klienti do ponuky pridať cenu (ponukovú cenu) a potenciálni dodávatelia môžu predložiť svoje ceny (cenové ponuky). Z týchto dvoch alternatív možno odvodiť aj cenové trendy. Na vnútroštátnych nemeckých trasách sa priemerné týždenné ponukové ceny v 3. štvrťroku pohybovali v rozmedzí od 1,48 €/km do 1,83 €/km. Priemerná cena v treťom štvrťroku tak bola až o 14,9 % vyššia ako v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka. Cenové ponuky sa zvýšili aj v 3. štvrťroku: Dopravcovia požadovali v týždni s najvyšším dopytom priemerné sadzby až do výšky 1,91 €/km. 

Pri pohľade na všetky európske trasy bola najvyššia priemerná týždenná cena 1,70 €/km, čo predstavuje výrazný nárast oproti predchádzajúcemu roku. Priemerné cenové ponuky za medzinárodnú dopravu boli na rovnakej úrovni, a teda tiež výrazne nad úrovňou predchádzajúceho roka.

Výhľad: Do Vianoc sa očakáva len mierny pokles ponuky prepráv 

Hoci sa vo štvrtom štvrťroku 2024 očakáva mierny pokles na strane ponuky prepráv, dopyt po preprave zostane s ohľadom na koncoročný obchod nad úrovňou predchádzajúceho roka. Vzhľadom na nedostatok kapacity sa očakáva, že pomer prepravy/voľné vozidlá bude v októbri v priemere približne 78:22 a až do decembra vrátane neklesne pod 70:30 (pozri predpoveď v grafe). „Z kruhov v odvetví spotrebného tovaru počúvame, že vzhľadom na nízku dostupnosť ponuky voľných vozidiel v horúcich predvianočných dňoch možno očakávať mimoriadne masívne vyťaženie voľných kapacít,“ uvádza Gunnar Gburek. 

Stiahnuť tlačovú správu
Hore