Dopravný barometer od TIMOCOM: Negatívny sentiment napriek pozitívnym vyhliadkam dopravného trhu v roku 2025?
Sezónny pokles ponuky nákladnej dopravy vo 4. štvrťroku, ale výrazne nad úrovňou predchádzajúceho roka a dobré prognózy pre európsku cestnú nákladnú dopravu
Rok 2024 sa skončil s miernym sezónnym poklesom ponuky nákladnej dopravy, ale dopyt po doprave v Európe zostáva vysoký. Každý, kto medzi rokmi hľadal nákladnú dopravu, musel siahnuť o niečo hlbšie do vrecka a ponúknuť vyššie ceny. V roku 2025 budú náklady na cestnú nákladnú dopravu, a teda aj ceny dopravy, naďalej rásť.
Na konci roka bol pomer prepráv a voľných vozidiel nevyvážený: Podiel prepráv bol až do decembra vrátane trvalo vyšší ako 70 % a prevyšoval dostupnú kapacitu voľných nákladných vozidiel. Vo 4. štvrťroku 2024 bolo celkovo o 79% viac ponúk zadávaných prepráv ako v predchádzajúcom roku. Obrovský dopyt viedol k takmer zdvojnásobeniu zadávaných ponúk prepráv na spotovom trhu TIMOCOM v priebehu roka 2024 (+92 %). Podľa analýz Transport Intelligence Ltd. tento dopyt poháňali odvetvia ako e-commerce, výroba a maloobchod, keďže spoločnosti dopĺňali svoje skladové zásoby a prepravovali tovar cez hranice.
Dopravný trh v Nemecku
V roku 2024 bolo v nemeckej vnútroštátnej doprave celkovo zaznamenaných o 70 % viac zadávaných ponúk prepráv ako v roku 2023. V Nemecku bol v 4. štvrťroku zaznamenaný nárast ponuky nákladnej dopravy o 59 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka, a to aj napriek stagnujúcemu hospodárskemu vývoju. „Niektorí špeditéri a dopravcovia mohli profitovať z vianočných obchodov, ale celkovo je sektor dopravy a logistiky pesimistický, pokiaľ ide o nadchádzajúce mesiace," hovorí Gunnar Gburek Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM. Podľa inštitútu ifo len jedna z ôsmich spoločností v Nemecku očakáva, že sa jej obchodná situácia v roku 2025 zlepší.

O 12 % menej ponúk voľných vozidiel ako v predchádzajúcom roku
V roku 2024 sa počet ponúk voľných vozidiel zverejnených na TIMOCOM Marketplace v porovnaní s predchádzajúcim rokom znížil o 12 %. Dôvodom je dlhodobo známy nedostatok vodičov, ktorý v súčasnosti obmedzuje kapacitu, ale aj zvýšené náklady, ktoré sa nedajú preniesť na zákazníka. Hoci v uplynulom štvrťroku došlo k nárastu voľných vozidiel v porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roka (+6 %) v októbri, keď bol dopyt silný, v konečnom súčte bolo na TIMOCOM Marketplace vo 4. štvrťroku o 3 % menej voľných vozidiel ako v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka.
Podľa prieskumov Inštitútu pre hospodárstvo (IW) plánujú v tomto roku prijímať nových zamestnancov len podniky zo siedmich odvetví. Patria medzi ne dopravné spoločnosti, ktoré chcú rozšíriť svoje personálne zdroje. „Nádeje dopravných spoločností na lepšie obchody preto prevažujú nad všeobecne opatrnou ekonomickou náladou,“ uzatvára Gunnar Gburek.
Najžiadanejšie dopravné prostriedky v cestnej nákladnej doprave 2024
V roku 2024 budú v ponukách prepráv jednoznačne najžiadanejšími prepravnými jednotkami závesné a vlečné vozy. Tieto typy návesov boli v minulom roku požadované v 60,3 % ponúk na prepravu tovaru. Megatrailery a jumbo nákladné vozidlá sú na druhom mieste s 18,6 %, tesne nasledované termovozidlami a chladiarenskými prívesmi s 13,2 %.

Dopytované ceny prepráv a cenové ponuky na ne pred prelomom roka na vysokej úrovni
Vzhľadom na obmedzenú ponuku voľných vozidiel je dostupná kapacita nákladných vozidiel cenným tovarom. V sektore logistiky sú ceny predmetom tvrdých rokovaní. V závislosti od vzdialenosti a požiadaviek sa mení dostupnosť, a tým aj ponuková cena zadávateľa a cenové ponuky potenciálnych dodávateľov. To bolo veľmi zreteľné vo štvrtej štvrtine roka. Priemerné týždenné ceny dopravy ponúkané od októbra do Vianoc sa v celej Európe pohybovali v rozmedzí od 1,44 €/km do 1,74 €/km a v posledných dvoch decembrových týždňoch vzrástli v porovnaní s predchádzajúcimi týždňami približne o 20 %. Ak ste teda chceli vyslať nákladné auto s nákladom tesne pred sviatkami alebo v dňoch medzi Vianocami a Silvestrom, museli ste ponúknuť niečo viac. V celej Európe vzrástli ponukové ceny v priemere až o 16,5 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka. Priemerná cena požadovaná dopravcami bola až o 18 % vyššia ako v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka. V rámci Nemecka sa ceny dopravy pohybovali v priemere od 1,60 €/km do 1,86 €/km. Prispel k tomu aj nedávny nárast cien nafty.
Výhľad na aktuálny rok 2025
Očakáva sa, že v prvom štvrťroku 2025 bude pokračovať vysoký dopyt po preprave na spotovom trhu, keďže najmä v dôsledku neistej budúcnosti sa budú všetci vyhýbať dlhodobým zmluvným vzťahom. Neočakáva sa, že pomer prepráv a voľných vozidiel klesne pod 65:35. „Vzhľadom na to, že veľkonočné sviatky budú tento rok o mesiac neskôr, dopyt sa opäť zvýši až v apríli, čo znamená, že podiel prepráv sa potom zvýši na viac ako 70 %,“ predpovedá Gunnar Gburek zo spoločnosti TIMOCOM. „Ceny dopravy sa budú zvyšovať aj s rastúcim dopytom, v neposlednom rade ako kompenzácia výrazne vyšších nákladov na CO2 a mýtne poplatky.
Analytici Transport Intelligence očakávajú, že európska cestná nákladná doprava v roku 2025 reálne vzrastie o 2,0 % a dosiahne hodnotu viac ako 436 miliárd EUR. „Celkovo to s európskym dopravným sektorom nevyzerá až tak pochmúrne. Je však otázne, či z toho budú profitovať nemecké logistické spoločnosti, ktoré pôsobia najmä na domácom trhu, keďže v súčasnosti dochádza k stagnácii,“ hovorí Gunnar Gburek.