Dopravný barometer od TIMOCOM: Pri oživení hospodárstva hrozí nedostatok dopravných kapacít
Napriek slabej ekonomike a hospodárskym problémom v Európe sa v druhom štvrťroku 2024 zvýšili údaje o ponukách na prepravu. Na TIMOCOM Marketplace, ktoré je jednou z najväčších sietí pre cestnú nákladnú dopravu v Európe, bol počet zadaných prepráv výrazne vyšší ako v predchádzajúcom roku.
V celej Európe bolo vytvorených dvakrát viac ponúk na prepravu tovaru ako v rovnakom období roku 2023 (+101 %) a o 53 % viac ako v 1. štvrťroku 2024. Rovnako ako v predchádzajúcom roku dosiahol objem prepráv vrchol v máji (+112 % v porovnaní s rokom 2023) a dosiahol nové ročné maximum s priemerným podielom prepráv 81 %. Počet ponúk prepravy tovaru v nemeckej vnútroštátnej doprave bol v druhom štvrťroku o 66 % vyšší ako v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka. V porovnaní s prvým štvrťrokom sa počet domácich nemeckých ponúk zvýšil o dve tretiny.
Pre rastúci počet rýchlych prepráv je na trhu nedostatok kapacít
V máji, ktorý je mesiacom s mnohými štátnymi sviatkami, je každoročne mimoriadne vysoký dopyt po preprave. Na zvládnutie takýchto špičiek sa dodatočná potrebná kapacita hľadá predovšetkým na burzách nákladov. Odosielatelia a špeditéri, ktorí zvyčajne využívajú služby stálych dopravných partnerov, zadávajú v tejto situácii čoraz viac objednávok na prepravu. „Ponukové ceny na burzách nákladov sú potom zvyčajne výhodnejšie ako dohodnuté podmienky,“ vysvetľuje Gunnar Gburek, Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM. „Dopravcovia často nie sú ochotní poskytnúť svojim klientom väčšiu kapacitu za relatívne nízke ceny prepravy. Preto mnohí klienti prechádzajú na ponuku otvorených prepravných objednávok na burzách nákladov.“
Nedostatok vodičov a nárast insolvencií prispievajú k nedostatku kapacít na dopravnom trhu. Na TIMOCOM Marketplace sa po 28 % poklese ponuky voľných vozidiel v prvom štvrťroku 2024 ponúkalo v druhom štvrťroku 2024 o ďalšie 3 % menej kapacity nákladných vozidiel ako v predchádzajúcom roku. „Vyšší dopyt a rastúce ceny v skutočnosti podnecujú dopravcov k budovaniu nových kapacít. Mnohí však váhajú kvôli slabej infraštruktúre a nepredvídateľnosti nových technológií pohonu,“ hovorí Gunnar Gburek. „To by mohlo viesť k tomu, že potenciálny hospodársky vzostup sa zastaví z dôvodu nedostatku kapacít.“
TIMOCOM odporúča, aby odosielatelia vytvárali uzavreté burzy nákladov, na ktorých sa môžu ponúkať dodatočné požadované jazdy. Stáli dopravcovia, ktorí sú pripojení, majú potom možnosť požiadať o aktuálne trhové ceny týchto prepráv prostredníctvom cenového návrhu.
Ponukové ceny a návrhy cien kolíšu
V rámci Nemecka sa kótované ceny zverejnených ponúk prepráv v 2. štvrťroku 2024 pohybovali v závislosti od aktuálneho dopytu v týždennom priemere od 1,61 €/km do 1,83 €/km. Priemerná cena v druhom štvrťroku bola o 13,9 % vyššia ako požadovaná cena v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka. Naproti tomu cenové ponuky dopravcov v 2. štvrťroku vykazovali priemerné hodnoty do 1,93 €/km. V týždňoch s vysokým dopytom sa preto výrazne zvýšila cena domácich jázd v Nemecku. V porovnaní s rokom 2023 ide o nárast o 17,4 %. To znamená, že ceny ponuky a dopytu sa výrazne líšia. „Nakoniec obe strany pravdepodobne dospejú k dohode v strede,“ komentuje Gunnar Gburek.
Pri pohľade na všetky európske relácie bola priemerná cena ponuky 1,60 € za kilometer. Na druhej strane, ponuky cien za medzinárodnú dopravu boli v priemere do 1,58 €/km, a teda takmer na rovnakej úrovni ako uvádzaná cena. V tomto prípade nebol rozdiel taký jednoznačný, pretože dlhšie cezhraničné trasy vo všeobecnosti umožňujú výhodnejšiu cenu za kilometer a náklady na naftu a mýto sa líšia v závislosti od regiónu.
Najvyššie ponukové ceny boli zistené na trasách do Spojeného kráľovstva: Maximálne hodnoty ponúk na prepravu, najmä zo Švajčiarska, Talianska a Francúzska do Spojeného kráľovstva, sa pohybovali v týždennom priemere od 2,34 €/km do 2,75 €/km. Dodatočné náklady spôsobené komplikovaným colným konaním a dlhým čakaním na hraniciach, ako aj ťažkosti pri hľadaní vhodných spiatočných trás sú hlavnými dôvodmi pomerne vysokých cien.
Očakáva sa letný prepad: Pokles ponuky prepráv do augusta vrátane
Prognóza na tretí štvrťrok 2024 predpokladá pokles dopytu na dopravnom trhu. Očakáva sa, že v tradične slabších letných mesiacoch júl a august bude priemerný pomer ponuky prepráv a voľných vozidiel nižší ako 70:30. Očakáva sa, že vzhľadom na nadchádzajúcu vianočnú sezónu sa nákladná doprava opäť zvýši až v septembri. Podiel prepráv v dopravnom barometri od TIMOCOM by potom mohol opäť prekročiť 75 % a vrátiť sa na úroveň z roku 2022 (pozri predpoveď v grafe).
Viac informácií o aktuálnej situácii na dopravnom trhu a dopravnom barometri nájdete na www.timocom.sk.