Inteligentná spolupráca v logistike
Ako úspešne zapojiť zákazníkov do digitálneho vývoja produktu
Ruku na srdce: Všade sa hovorí o digitálnych riešeniach šitých na mieru. Ale kde konkrétne sú služby prispôsobené potrebám zákazníkov? Alebo sú s týmto cieľom vyvíjané? V tomto príspevku na blogu ukazujeme na základe príkladov z praxe nielen to, ako môžu vyzerať postupy orientované na zákazníka, ale pôjdeme o krok ďalej a budeme referovať o inteligentnej spolupráci.
„Kedy konečne zavediete oznámenia so zvukom?“ pýta sa Alan Kondracki, používateľ Smart Logistics System z Facebook-PN. Pre prepravcov je náročné neustále kontrolovať, či sú pre neho k dispozícii vhodné ponuky prepravy. Chcel by som o tom byť informovaný na základe „oznamovacieho tónu“. „Môžem sa tak medzitým sústrediť na niečo iné a pracovať v inom okne. Ak pre mňa príde vhodná ponuka, počujem to a ihneď prepnem. A tak si zaistím zákazku,“ dodáva Kondracki. Na trhu jednorazových prepráv totiž rozhoduje každá sekunda.
Každý aktívny vývojový proces sa začína zákazníkom
Priama spätná väzba od zákazníka systém od TIMOCOM oživuje. Systém sa neustále rozvíja a optimalizuje. „Proces sa vždy začína zákazníkom,“ vysvetľuje produktový manažér David Moog. Čo presne to však znamená? Pri softvérovom vývoji orientovanom na zákazníka ide predovšetkým o zistenie zákazníckych požiadaviek. Pritom sa analyzátori poskytovateľov IT služieb presne zoznámia s tým, ako zákazník pracuje a aké má pri každodennej práci potreby a požiadavky. Všetky tieto informácie sa následne zahrnú do koncepcií dizajnérov User Experience chápajúcich potreby používateľa. Potom zákazníci dostanú tzv. mockup. Tento digitálny návrh už môžu vyskúšať a „preklikať“. Faktory, ktoré narušia používateľskú prívetivosť, akési „detské choroby“, sa identifikujú na základe informácií o skúsenostiach zákazníkov v ranom štádiu a včas sa vyliečia.
Plnenie prianí zákazníkov je strategickým hnacím motorom
Aj po aktivácii nových aplikácií a funkcií dostáva TIMOCOM spätnú väzbu z rôznych kanálov. „V súčasnosti je v našej databáze viac ako 1.000 nápadov. Za účelom prevedenia týchto nápadov do skutočných funkcií a aplikácií vypracovávame tzv. roadmaps, ktoré jasne definujú postup od A do B,“ vysvetľuje produktový manažér. K tomu sa pridávajú ešte nápady IT tímu alebo návrhy kolegov z iných oddelení, napríklad z oddelenia starostlivosti o zákazníka. „Presadzujeme otvorenú firemnú kultúru a vyžadujeme feedback od všetkých zúčastnených. To prirodzene patrí k aktívnemu prístupu,“ dodáva Moog.
Zákazníci hlasujú aj cez Instagram
TIMOCOM pritom využíva aj sociálne siete. Tak sa napríklad zapoja dotazníky na Instagrame. Tu zákazníci hlasujú o tom, aká zmena sa má urobiť ako prvá. Podľa Mooga sa týmto spôsobom môžu rýchlo a bez problémov zistiť aktuálne potreby. Okrem toho je kedykoľvek prizvaný zákazník – a je zapojený jeho dôležitý pracovný nástroj. Vďaka tomu mohla byť pre nové ponuky v krátkom čase do systému pridaná funkcia „oznámenie“. Reakcia na to bola okamžitá. Vo facebookovej skupine zdieľa jeden používateľ screenshot novej funkcie. Pozitívny vedľajší efekt: O inovácii sa dozvedelo vyše 50.000 ďalších členov. „Ak sa o nových funkciách a ich výhodách informujú zákazníci navzájom, je to presvedčivejšie ako prečítanie správy v newsletteri,“ hovorí Moog. Podobne ako v prípade poľského používateľa môže malá zmena v systéme často znamenať veľký rozdiel pri každodennej práci. „Často ide len o niekoľko minút, v ktorých sa človek musí k ponuke prihlásiť, aby mu bola pridelená.“
Inteligentná spolupráca ako budúci model
V budúcnosti chce byť TIMOCOM ešte aktívnejší a plánuje inteligentnú spoluprácu s používateľmi na medzinárodnej úrovni. Pre toto musia byť už pri vývoji prezentované priebežné kroky. So zákazníkom sa konzultuje nielen prvý input a potom feedback – zákazník je naopak pevne integrovaný do celého procesu. Aj pre vývojárov to znamená veľké plus. Je možné vyskúšať prototypy podľa princípu trial and error, aj s ohľadom na riziko, že mnohé nápady sa ukážu ako nerealizovateľné alebo nedostatočne zrelé. Chceme využiť voľný priestor, ktorý tým získame,“ prezrádza Moog.
Máte záujem spoluutvárať budúcu podobu Smart Logistics System? Testujte a hodnoťte nové nápady, feature a funkcie v našej usergroup! Prihláste sa jednoducho e-mailom.
Ďalšie zaujímavé príspevky:
Čo sa skrýva za úspechom burzy nákladov od TIMOCOM, nie je žiadnym tajomstvom
Práca v logistike – Supply Chain Manager
Smart Logistics je najsilnejšia páka na úsporu výdavkov a rast