Z dopravy 09.11.2021
6

Hrozí logistike vlna insolvencií?

Päť tipov pre lepšie obchody a vyššiu likviditu

Insolvencia: Platobná neschopnosť v logistike

V dôsledku koronavírusovej pandémie vzrástli obavy odborníkov v odvetví, že mnoho špeditérov a dopravných firiem sa prepadne do platobnej neschopnosti. Ide len o zbytočnú paniku. alebo to tak naozaj je? V článku na blogu sa pozrieme na aktuálny vývoj a posúdime, či logistike hrozí vlna insolvencií. Okrem toho ponúkneme päť tipov, ako vylepšiť podnikanie.

Registrovať a vyskúšať výhody!

Situácia na trhu počas ochranných opatrení

Keď sa vlani po celom svete prijali opatrenia, na jednotlivé hospodárske odvetvia to malo rôzne následky. Keďže logistika sa nachádza v strede reťazca tvorby pridanej hodnoty, tieto následky ju postihli priamo a významne. Počas lockdownu sa po celé mesiace nedopravoval žiadny tovar s výnimkou potravín a ďalších tovarov dennej potreby. Špedícia a dopravné firmy sa so zmenou podmienok na trhu vyrovnali rôzne.

Podľa štúdie Spolkového zväzu pre logistiku (BVL) sa obrat v odvetví tento rok vráti takmer na rovnakú úroveň ako pred koronou. Dopravný barometer od TIMOCOM ukazuje nárast objemu prepráv v druhom štvrťroku 2021 na rekordnú úroveň. Čísla odrážajú vývoj na trhu v odvetví a možno dúfať, že tento pozitívny trend bude pokračovať.

Faktom je však aj to, že aj napriek novému nárastu po zrušení reštrikcií budú niektoré dopravné firmy následky pandémie pociťovať dlhodobejšie a bojovať o ekonomické prežitie. Týka sa to najmä malých a stredne veľkých firiem. Združenia, ako je International Road Transport Union, ukazujú masívne straty v odvetví nákladnej dopravy a varujú pred konkurzmi. Ekonomická situácia pre firmy v oblasti dopravy a logistiky ešte stále nie je stabilná.

Pozastavenie povinnosti podať návrh na insolvenciu prináša problémy

Ďalším faktorom, ktorý bol počas lockdownu riešením a zároveň aj príčinou ďalších problémov, bolo pozastavenie povinnosti firiem podať insolvenčný návrh. Spolková vláda túto platnú povinnosť opakovane pozastavila, naposledy do konca apríla 2021, nezávisle od toho, či sa firmy do problémov dostali v dôsledku pandémie. Počet insolvenčných návrhov v Nemecku je ešte stále na najnižšej úrovni, aj napriek ekonomickým problémom niektorých podnikov.

Následkom tohto pozastavenia je vznik takzvaných „zombie“ firiem, teda podnikov, ktoré sú síce ešte v platobnej schopnosti, v skutočnosti sú však už len krôčik od konkurzu. Tieto firmy sú pre odvetvie nebezpečné. Ak hrozí, že zadávateľ počas realizácie obchodu upadne do insolvencie, môže sa stať, že dodávateľ za svoju dopravu nedostane zaplatené. V dôsledku časového odsunutia povinnosti podať návrh na konkurz boli a sú tieto takzvané zombie firmy ešte stále umelo držané pri živote, hoci ich ekonomická situácia je už kritická.

Situácia je aj naďalej nejasná

Podľa štúdie Inštitútu nemeckého hospodárstva by v tomto roku mohlo dôjsť k tomu, že počet insolvencií sa začne zvyšovať. Nie je však ešte jasné, do akej miery by to mohlo postihnúť priamo logistické firmy. V týždennej správe Spolkového úradu pre nákladnú dopravu z apríla sa uvádza, že insolvenciu nahlásilo o necelých 20 % špedícií menej.

Názory na to, ako sa bude na pozadí vyššie opísanej situácie vyvíjať ekonomická situácia pre logistické a dopravné firmy, sú veľmi rôzne. Riaditeľ Inštitútu nemeckého hospodárstva v jednom z rozhovorov situáciu upokojuje, naproti tomu Ministerstvo hospodárstva uviedlo, že v roku 2021 počíta s významným nárastom insolvencií firiem. Situácia je teda neistá. Čo môže pomôcť?

Jedno možné riešenie: Digitalizácia

Podľa štúdie poradenskej firmy Pricewaterhouse Cooper (PwC) môže  dopravným a logistickým firmám v kríze pomôcť digitalizácia. Už mnoho rokov vyvíja napríklad TIMOCOM spolu so svojimi zákazníkmi Smart Logistics System a prispôsobuje ho potrebám zákazníkov. Preto v systéme existujú aplikácie a služby, ktoré logistickým firmám pomáhajú pracovať digitálne a udržať si ekonomickú stabilitu. Päť z nich vám tu predstavíme:

Trh jednorazových obchodov

Rozhodnite sa pre spoľahlivých obchodných partnerov. Tých nájdete v sieti TIMOCOM. Z viac ako 45.000 zákazníkov si môžete pre seba nájsť vhodného obchodného partnera, alebo sa „nechať nájsť“ druhými. Na burze nákladov od TIMOCOM môžete pár kliknutiami podrobne opísať ponuky, na ktoré dostanete správne dopyty. Vaše ponuky môžete navyše pohodlne spravovať mazaním, kopírovaním alebo zmenou vložených údajov.

Výberové konania

Stáli zadávatelia ponúkajú profitabilné obchodné vzťahy, ktoré nájdete v aplikácii Výberové konania. Tu získate prístup k ponukám obchodných a výrobných firiem a tiež veľkých poskytovateľov prepráv, vďaka čomu môžete rozšíriť vašu sieť stálych zákazníkov.

Profil firmy

Extra tip: Dobre vyplneným firemným profilom môžu firmy pritiahnuť pozornosť potenciálnych obchodných partnerov. Čím viac informácií uvediete, tým vyššia je šanca, že vás vaši potenciálni zadávatelia pomocou detailného vyhľadávania nájdu. Súčasťou siete sa môžu stať iba overené firmy, čo vám ponúka bezpečnosť v Smart Logistics System.

Inkasná služba

Našli ste objednávku, tú ste vybavili, nakoniec však aj tak vzniknú problémy: Zákazník nezaplatí. Dôvody môžu byť rôzne, každopádne je to však nepríjemná situácia. Čo môžete robiť? Inkasná služba od TIMOCOM pomáha ako diplomatický prostredník pri problémoch s platbami a problémoch v komunikácii. V tom je táto služba veľmi úspešná. V 86 percentách všetkých prípadov sa zamestnancom inkasného oddelenia podarí zákazníkom TIMOCOM dopomôcť k ich peniazom - v 27 jazykoch.

Faktoring

Už sa vám stalo, že ste mesiace čakali na zaplatenie objednávky? To už patrí minulosti: TIMOCOM teraz ponúka svojim zákazníkom v Smart Logistics System platobnú službu od JITpay™. Od apríla je táto služba postupne k dispozícii zákazníkom v Nemecku, Poľsku a Česku. Ďalšie krajiny, ako napríklad Slovensko a Holandsko, sú v pláne v 1. kvartáli roku 2022. Vďaka tejto faktoringovej službe môžete svoje peniaze dostať do 24 hodín. Stačí, keď zákazníci po prihlásení k platobnej službe pošlú JITpay™ elektronicky svoj doklad o realizovaní dodávky a príslušnú faktúru. To je atraktívne najmä preto, že zákazky z burzy nákladov od TIMOCOM môžete prijímať zo 46 európskych krajín a za malý poplatok máte istotu, že dostanete zaplatené. 

Záver

Ako sa bude ekonomická situácia ďalej vyvíjať, zostáva nejasné. Napriek tomu však existujú možnosti, ako zvládať konjunkturálne výkyvy a flexibilne sa prispôsobiť situácii na trhu. TIMOCOM ponúka najmä malým a stredne veľkým firmám pomocou prostriedkov digitalizácie možnosť nielenže udržať sa na trhu, ale byť aj ziskoví a vyhnúť sa tak platobnej neschopnosti. Vďaka veľkej sieti overených firiem zákazníci TIMOCOM nájdu mnoho serióznych obchodných partnerov. Preto je rozumné hľadať nových zadávateľov prostredníctvom platforiem, ako je Smart Logistics System od TIMOCOM, a využiť túto pridanú hodnotu.

Ak aj vy chcete rozšíriť svoju sieť obchodných partnerov a nájsť nové objednávky, ako nový zákazník môžete vyskúšať Smart Logistics System štyri týždne zdarma. Zaregistrujte sa ešte dnes a profitujte z digitálnych aplikácií.

 

Registrovať a vyskúšať výhody!

 

Mohlo by vás tiež zaujímať:

TIMOCOM Pomoc pri štarte: Ako získať zákazky

Úspech v medzere na trhu: Obchodná a dopravná firma v odvetví poľnohospodárstva presviedča svojou dôslednosťou

Ako sa rýchlejšie dostať k peniazom: Prečo sa faktoring v logistike vyplatí

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore