Spedination a TIMOCOM – príbeh o úspechu
Thomas Kogler, zakladateľ a konateľ spoločnosti Spedination GmbH, pôsobí v logistike už viac ako 20 rokov a takmer rovnako dlho využíva služby TIMOCOM Marketplace. Aj keď v októbri 2020 založil vlastnú dopravnú firmu Spedination GmbH, rozhodnutie pre TIMOCOM padlo rýchlo – a odvtedy je so svojou vlastnou firmou jej zákazníkom. V našom rozhovore hovorí o svojom recepte na úspech, ktorý mu pomohol vybudovať firmu počas pandémie koronavírusu a zároveň čeliť výzvam tohto odvetvia. Jedným z najdôležitejších faktorov je digitalizácia.
Chceli by ste, aby vaša firma bola pripravená na budúcnosť? Vyskúšajte si nezáväzne TIMOCOM Marketplace a využite až milión ponúk prepráv a voľných vozidiel každý deň.
Od samého začiatku z 99 % digitálne
Vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam v odvetví mal Thomas Kogler pri zakladaní spoločnosti Spedination GmbH v jednej veci od začiatku jasno: Digitalizácia je nevyhnutná – ale nie za každú cenu. Malo by ísť predovšetkým o uľahčenie práce, nie o nahradenie pracovníkov.
„Ak nie ste pripravení kriticky spochybniť a prehodnotiť všetky procesy vo vašej firme, potom netreba hovoriť o digitalizácii,“ je presvedčený Kogler. „To neznamená, že všetko musíte robiť inak – ale mali by ste mať aspoň ochotu niečo zmeniť. Pre mňa to však zároveň znamená, že nestačí len digitalizovať staré procesy. Pretože to z nich neurobí lepšie procesy.“
Toto presvedčenie uplatnil vo svojej vlastnej dopravnej firme. „Od prvého dňa sme z 99 percent prešli na prácu bez papiera. Jedinou výnimkou sú paletové lístky, ktoré musíte stále posielať v origináli. Všetko ostatné teraz možno robiť digitálne.“ A napriek námahe pri presviedčaní, ktoré bolo u niektorých obchodných partnerov nutné, tento prístup funguje bez problémov. „Na začiatku si musíte urobiť čas a vysvetliť ľuďom, že teraz všetko funguje digitálne a pritom je to bezpečné z hľadiska auditu a v poriadku z hľadiska práva. Vďaka tomu je neskôr všetko oveľa menej komplikované.“
Problém nedostatku kvalifikovaných pracovníkov – motivovaní zamestnanci a flexibilnejšie pracovné modely ako riešenie?
Okrem odborných znalostí v oblasti digitalizácie je pre Thomasa Koglera a jeho firmu dôležitý aj ďalší aspekt: „Som priaznivcom malých rodinných firiem, kde svojho nadriadeného poznáte osobne, všetci si tykáte, kde sa o problémoch hovorí priamo a človek nie je iba číslo.“ K rozhodnutiu pre tento smer viedol aj nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Túto výzvu dnes pociťuje celé odvetvie. Aby sme v tomto bode nestratili kontakt, treba ísť s dobou a prejsť na flexibilnejšie pracovné modely a nové metódy vzdelávania, a nielen inzerovať zdiskreditovaný košík s ovocím, vysvetľuje pán Kogler. „V minulosti sa špedičné spoločnosti snažili mať čo najviac pobočiek blízko veľkých zákazníkov. Myslím si, že dnes môžete byť úspešní, keď otvoríte pobočky tam, kde máte najviac motivovaných zamestnancov. To je aj môj prístup a vďaka digitalizácii a platformám pre vzdelávanie a školenie to technicky už nie je absolútne žiadny problém. Tu Spedination využíva služby Spedifort, taktiež k dispozícii na TIMOCOM Marketplace.“
Dobrí zamestnanci by síce boli, ale práca v špedícii má bohužiaľ zlú povesť – neprávom, tvrdí pán Kogler. „Ľudia si myslia, že u nás musíte pracovať od šiestej ráno do desiatej večer a 24 hodín denne ste v strese. Tak to byť nemusí: U nás tiež končíme o 17. hodine a práve zavádzame 38-hodinový pracovný týždeň pri zachovaní rovnakého platu.“
Thomas Kogler opisuje svoj koncept úspechu dvoma slovami: hybridná špedícia. Zámerne nehovorí o digitálnej špedícii. „Niečo také ako digitálna špedícia podľa mňa ešte neexistuje. Ale myslím si, že termín hybridná špedícia to vystihuje dosť dobre. V zásade ide o starý model s kvalifikovaným personálom, novými technológiami a mnohými nástrojmi. A to sa snažím ďalej rozvíjať.“
TIMOCOM ako priekopník a spoločník
TIMOCOM bol od samého začiatku súčasťou digitálnej cesty pána Koglera. Na otázku „prečo“ odpovedá takto: „Myslím si, že táto otázka v našom odvetví vôbec nevyvstáva. TIMOCOM tu odviedol dobrú prácu.“ Dôležitým momentom boli však aj osobné vzťahy s firmou TIMOCOM, ktoré sa za tie roky podarilo vybudovať. Pán Kogler je v úzkom kontakte s rôznymi partnermi a v systéme riadenia dopravy (TMS) spoločnosti Spedination GmbH už vytvoril niekoľko rozhraní, napríklad pre prepravné zákazky a burzu nákladov. Spolupracuje aj s IT spoločnosťou z Erkrathu na testovaní nových riešení, okrem iného v oblasti zobrazovania v reálnom čase. „Ideme spoločnou cestou, takže pre mňa je to aj osobné rozhodnutie.“ Mal tiež možnosť sledovať, ako sa použiteľnosť nástrojov TIMOCOM v priebehu rokov neustále zlepšovala. „Myslím si, že práve v tomto smere došlo k obrovskému pokroku. A podľa mňa je skvelé, že sa pýtali aj zákazníkov a implementovali ich pripomienky.“
Pre jeho zamestnancov najväčšia výhoda práce s TIMOCOM Marketplace spočíva vraj v tom, že systém „proste funguje“. „Je tu k dispozícii nakladací priestor, sú tu prepravné zákazky – a presne o to ide.“ Vďaka rozhraniam so systémom TIMOCOM možno všetko riadiť z vlastného systému TMS – bez ohľadu na to, či treba práve zadať zákazku alebo si prezrieť jednotlivé prepravy. Pracuje sa na implementácii živého sledovania zásielok. Od neho pán Kogler očakáva zlepšenie služieb zákazníkom. „Potom sa môžeme cielene zamerať na zákazníkov, ktorí už s TIMOCOM spolupracujú a chcú toto riešenie tiež využívať.“
Vďaka rozhraniu s partnerom TIMOCOM translogica dokázal pan Kogler zaznamenať významné úspory pracovného času:
„Používaním rozhrania TIMOCOM so systémom translogica ušetrím 8 percent pracovného času na deň a zamestnanca. Okrem toho mi to prináša väčšiu transparentnosť a spokojnosť zákazníkov.“
Rady Thomasa Koglera kolegom z odvetvia
Na otázku, čo by poradil nováčikom a kolegom v odvetví, má Thomas Kogler jasnú odpoveď: „V súčasnosti by som nikomu neodporúčal začínať. Doba je veľmi ťažká a náročná a ešte sme všetko neprekonali. Ale ak niekto chce na svojej práci niečo zmeniť, chce sa rozvíjať a vydať sa novými cestami, potom by som zopakoval svoje vyhlásenie z úvodu: Všetko prehodnoťte. A neprepadnite sa do pasce ‚utopených nákladov‘. A to ani v prípade, ak ste do produktu už investovali kopu peňazí: Ak nefunguje, vyhoďte ho. Podľa mňa práve toto je odvaha, ktorá sa nakoniec vyplatí.“
Spedination – príklad úspešnej digitalizácie
Spoločnosť Spedination GmbH je dobrým príkladom toho, ako môže digitalizácia pomôcť podniku zostať pripravený na budúcnosť a optimalizovať procesy bez toho, aby to bolo spojené so stratou pracovných miest. TIMOCOM Marketplace a práca s rozhraniami TIMOCOM pomáha zrýchliť a zefektívniť každodenné činnosti.
Navyše táto mladá prepravná spoločnosť ukazuje, že práca v špedícii sa nemusí vyznačovať stresom a dlhou pracovnou dobou, ale že všetko môže byť inak – ak máte odvahu meniť veci.
Mohlo by Vás zaujímať:
Digitalizácia ako konkurenčná výhoda
Zákazníci zdieľajú tipy od TIMOCOM: Ako využíva burzu nákladov spoločnosť HTR Logistik