Havária lode Ever Given v Suezskom prieplave: Prečo je dobré si už dnes zaistiť prepravné a skladovacie kapacity
Hovorí sa o tom všade. „Kečupový efekt“, ktorý spôsobila kontajnerová loď Ever Given, keď zablokovala azda najdôležitejšiu obchodnú cestu na svete. Druhýkrát počas jedného roka sa tak odvetvie logistiky dostalo pod veľký tlak. Na rozdiel od koronavírusovej pandémie sa však tentoraz môže nemecká a európska cestná nákladná doprava dobre pripraviť. Následky sa totiž na našom trhu prejavia až po určitom čase. Možno však vychádzať z toho, že následky na dodávateľský reťazec budú dlhodobé a ešte mnoho mesiacov budú pre nás predstavovať mimoriadnu výzvu.
Preto by sa najmä zadávatelia z priemyslu a obchodu mali už dnes pripraviť, aby si dokázali v krátkom čase zaistiť prepravné kapacity a skladové priestory. Komplexná a flexibilná ponuka od TIMOCOM sa pritom môže stať rozhodujúcim faktorom.
Následky na výrobu, obchod a cestnú nákladnú dopravu
Zhruba 13 percent (19.000 lodí) celého svetového obchodu ide cez Suezský prieplav. Sú to tovary v hodnote 9,6 miliárd dolárov denne, ako nedávno informoval eurotransport. Panuje domnienka, že len na samotnej lodi Ever Given sa nachádza zhruba 13.800 kontajnerov. Väčšina z Ázie, naložená dôležitými zásielkami pre európsku just-in-time výrobu a ďalšie spracovanie. Tento objem platí aj pre väčšinu ďalších lodí, ktoré zostali stáť v dopravnej zápche. Presne túto veľkosť, medzinárodnú normu priliehavo označovanú ako Suezmax, má totiž 90 percent všetkých svetových kontajnerových lodí.
Čo sa stalo?
23. marca 2021 na južnom konci Suezského prieplavu loď Ever Given narazila na plytčinu. Potom sa na tejto vodnej ceste medzi Červeným a Stredozemným morom vytvorila dopravná zápcha zahŕňajúca viac ako 400 lodí. Doteraz nie je jasné, aké vysoké sú škody na samotnom prieplave. Nehľadiac na to však treba očakávať zásadné následky pre celú európsku logistiku. „Hlavné dodávateľské reťazce sa v dôsledku nedostatku kontajnerov, meškajúcich lodí a chýbajúcich prepravných kapacít zadrhnú a náklady budú stúpať,“ cituje Handelsblatt hlavného konateľa BDI Holgera Löscha.
Klasická reťazová reakcia, ktorá zasiahne aj európsku cestnú nákladnú dopravu. „Dopravná zápcha sa v nasledujúcich týždňoch masívne prejaví aj európskom vnútrozemí. Plánovanie cestnej prepravy tovaru do vnútrozemia totiž bude vyžadovať čas a kapacity,“ vysvetľuje Gunnar Gburek, hovorca FreightTech spoločnosti TIMOCOM. „Situáciu sťažuje skutočnosť, že dostupné kapacity sú obmedzené a aktuálne je po nich veľký dopyt.“
Aktuálna situácia v európskych prístavoch
Aj keď je cesta už opäť voľná, odbavenie bude trvať celé dni a následne povedie k zmätkom v rôznych európskych prístavoch. Pretože lodná doprava sa podobne ako kečup dáva do pohybu pomaly. Keď však k tomu dôjde, vystrelí von nekontrolovane. Úzkym prieplavom teraz prepláva zhruba 50 lodí denne, ktoré potom silou nárazu zasiahnu už beztak napätú situáciu v európskych prístavoch.
V dôsledku mimoriadnej situácie spôsobenej brexitom sa ešte stále tvoria dopravné zápchy. Pandémia a jej cestovné a pracovné obmedzenia už veľa mesiacov znižuje počty aktívnych zamestnancov prístavov a výrazne ovplyvňuje konzumné správanie v Európe. Namiesto voľnočasových ponúk, zájazdov a ďalších služieb ľudia investujú do konzumných tovarov prevažne z Ázie. Medzinárodný obchod po vodných cestách ide už mnoho mesiacov na plné obrátky. Kde sa niektoré výrobky nachádzajú, nie je jasné. Takže nikto presne nevie, kde a koľko prázdnych kontajnerov sa zaseklo na spiatočnej ceste do Ázie. Jasné však je, že európske prístavy budú musieť v nasledujúcich týždňoch odbaviť nekontrolovaný príliv kontajnerových lodí.
Ako to bude pokračovať
Aj keď prístavy ako Hamburg a Rotterdam v medzinárodnom porovnaní pracujú efektívne, prekládka a následná doprava do vnútrozemia sa dostane pod tlak. Najmä vo vnútrozemskej vodnej a železničnej doprave bude obrovský nedostatok kapacít. Skladové priestory a prepravné kapacity pre takzvaný „dobeh“ sú už dnes obmedzené. Napríklad prevádzkovateľ terminálu v hamburskom prístave, spoločnosť HHLA, si už prenajala ďalšie plochy. Možno vychádzať z toho, že len čo priplávajú prvé kontajnerové lode, nastane boj o prepravné a skladovacie kapacity. Preprava nákladnými vozidlami je síce tiež veľmi vyťažená, na zvýšený dopyt však dokáže reagovať flexibilne.
Plavby do prístavov budú v nasledujúcich týždňoch veľmi lukratívne a okrem iného môžu prispieť k posunu priorít klasických špedícií. Nezáleží na tom, či na lodi Ever Given zostali „visieť“ výrobky alebo nie: Ak si chcete zaistiť vašu vlastnú výrobu, skladovanie a dodávky, mali by ste staviť na maximálnu flexibilitu. Skladové priestory a plochy sa totiž stanú nedostatkovým tovarom, čas a transparentnosť najdôležitejšími faktormi úspechu.
Ako sa môžete pripraviť vďaka TIMOCOM
Všetkým firmám odporúčame, aby si čo najrýchlejšie zabezpečili svoje dodávateľské reťazce a predišli tak súčasným problémom s kapacitami. Používajte Smart Logistics System a vybavujte váš dopyt po doprave rýchlo a efektívne. V týchto búrlivých časoch si tak udržíte prehľad o stave zásielky, objednávky prepráv môžete zadať za minútu a pohodlne ich spracovať alebo vyúčtovať digitálne. Stačí len zopár kliknutí, aby ste vďaka tomu zostali flexibilní a kedykoľvek našli vhodného dodávateľa. Okrem toho môžete v rámci systému alebo aj individuálne prostredníctvom našej burzy skladových priestorov získať prístup k viac ako 7.000 skladovým priestorom v 46 európskych krajinách. Kto chce alebo musí používať vlastné IT systémy, môže použiť naše rozhranie k už existujúcim logistickým systémom.
Vyskúšať Smart Logistics System
Ďalšie zaujímavé články:
Zvýšiť flexibilitu, znížiť výdavky: Efektívna logistika pre výrobu a obchod
Päť tipov pre obchodné a priemyselné firmy: Ako na to, aby sa logistika stala konkurenčnou výhodou