ChatGPT – Možnosti využitia umelej inteligencie v logistike
Chatbot ChatGPT americkej spoločnosti OpenAI je od svojho vydania v novembri 2022 v médiách veľmi diskutovanou témou. A to právom: Možnosti využitia chatbota, ktorý je zatiaľ vo fáze testovania, sa zdajú byť takmer nekonečné. Zdá sa však, že obavy vyvolané vydaním prototypu nemajú konca.
Logistika je oblasť, ktorá sa neustále vyvíja a čoraz viac sa spolieha na digitálne technológie, ktoré optimalizujú jej procesy. ChatGPT tu má potenciál stať sa veľkou podporou. Ako presne táto podpora môže vyzerať a aké príležitosti a riziká znamená ChatGPT pre logistiku, sa dozviete v tomto článku na blogu!
Čo je ChatGPT?
ChatGPT je chatbot, ktorý sa momentálne ešte stále testuje, avšak už bol sprístupnený verejnosti. Jazykový model bol vyvinutý tak, aby dokázal viesť konverzáciu a odpovedať na otázky čo najpodobnejšie ako človek. Využíva na to umelú inteligenciu a strojové učenie. Odpovede sú generované na základe veľkého množstva údajov z internetu a poskytnutých informácií.
ChatGPT v logistike ‒ aké možnosti využitia sa núkajú?
Na prvý pohľad je pridaná hodnota chatbota pri optimalizácii procesov v logistike obmedzená. ChatGPT však dokáže viac než len spracovávať požiadavky a formulovať odpovede v textovej podobe. Tu sme uviedli niektoré možnosti, ako vám umelá inteligencia môže pomôcť zefektívniť logistické procesy.
Komunikácia so zákazníkmi
Že ChatGPT vás môže podporiť v kontakte s vašimi zákazníkmi, je zrejmé. Chatbota možno napríklad integrovať do servisného chatu, kde bude odpovedať na otázky zákazníkov. Alebo ho možno použiť na rýchlejšie a personalizované odpovedanie na e-maily.
Riadenie zásob
V súvislosti so spravovaním zásob možno ChatGPT využiť tak, že systém spojíte s databázou a získate rýchlejší prístup k potrebným informáciám. Vďaka chatbotovi už nebude potrebné ručné vyhľadávanie ani filtrovanie v systéme.
Jednoducho sa umelej inteligencie môžete spýtať na konkrétne otázky a získate príslušnú odpoveď. Môžete sa napríklad spýtať, kedy bude doplnená zásoba určitého výrobku alebo koľko jednotiek výrobku ostáva.
Údržba
Ak je k dispozícii veľké množstvo údajov, ChatGPT môže pomôcť s údržbou vozidiel. Systém by napríklad mohol vypočítať, kedy treba urobiť údržbu alebo kedy vznikne vysoká pravdepodobnosť hrozby poruchy. Medzi potrebné informácie patria napríklad údaje o najazdených kilometroch, spotrebe paliva a rýchlosti jazdy.
Riadenie ľudských zdrojov
ChatGPT možno využiť aj v oblasti riadenia ľudských zdrojov ‒ ako vždy za predpokladu, že systém má k dispozícii potrebné údaje. Chatbot by mohol slúžiť napríklad aj na to, aby sa zamestnanci mohli informovať o svojej pracovnej dobe, dobe dovolenky, alebo aby im boli poskytnuté dôležité dokumenty, napríklad výkazy.
Manažment rizík
Aj na analýzu rizík možno poskytnúť údaje ChatGPT. Je tu možnosť zistiť riziká, napríklad míňajúce sa zásoby, aby bolo možné vhodné reagovať.
Automatizované procesy
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že veľkou pridanou hodnotou práce s ChatGPT je automatizácia procesov. Umelá inteligencia dokáže vytvárať personálne plány a plány údržby a pomáhať tak spravovať zásoby a informácie o zákazníkoch. Môžete tak ušetriť čas a prostriedky, ktoré využijete inde.
Obavy z používania ChatGPT
Pri pohľadu na možnosti využitia ChatGPT je najnápadnejšie, že jazykový model závisí od toho, či mu budú dodané príslušné údaje, aby sa mohol efektívne využívať. V období digitalizácie to nie je priamo novinka, napriek tomu táto okolnosť mnoho ľudí znepokojuje. Rozsah, v akom ChatGPT pristupuje k údajom z internetu, a tiež spôsob, akým sa využíva, je totiž úplne nový.
Otázka ochrany údajov je však len jedným z bodov diskusie. Ďalším rizikom pri práci s ChatGPT je, že systém vytvára texty, ktoré na prvý pohľad znejú súvislo, ale pri bližšom skúmaní nie sú obsahovo správne. To by mohlo viesť k ďalšiemu šíreniu dezinformácií na internete.
Okrem toho sa od vydania ChatGPT mnoho ľudí obáva, že systém by ich mohol skôr či neskôr pripraviť o prácu. Ak napríklad chatbot prevezme vo firmách komunikáciu so zákazníkmi, mnohí pracovníci v službách môžu prísť o prácu. V tejto fáze však umelá inteligencia ešte nie je schopná poskytovať optimálne výsledky bez zásahu človeka. Otázka, či má ChatGPT skutočne potenciál nahradiť ľudských pracovníkov, tak zostáva otvorená.
Všeobecne platí: Zostaňte v obraze!
V tomto článku na blogu sme sa vám snažili priblížiť príležitosti a riziká spojené s používaním ChatGPT v logistike. Mnohé z toho platí aj pre ďalšie odvetvia.
Chatbot vyvinutý spoločnosťou OpenAI má nepochybne veľký potenciál uľahčiť ľuďom prácu v rôznych oblastiach. Dnes sa hodí hlavne ako podpora pri rôznych činnostiach a nemôže plne nahradiť ľudskú prácu. Je dôležité neprijímať výsledky ChatGPT bez rozmýšľania, ale používať ich so zdravou mierou opatrnosti.
Mohlo by vás tiež zaujímať:
Uzavretá burza ponúka veľké možnosti
5 dôvodov, prečo by ste mali ako prepravná spoločnosť používať burzu nákladov