25 rokov časových úspor
Rozhovor s najstarším zákazníkom TIMOCOM, firmou Dallmaco
Rok 2022 je pre TIMOCOM jubilejným rokom. Už 25 rokov sprevádzame logistiku pomocou Smart Logistics System na jej ceste k logistike 4.0. Spolupútnikom od prvého dňa je firma Dallmaco Speditionsges. mbH. Táto špedícia z Welle pri Hamburgu vtedy existovala len päť rokov, keď sa v roku 1997 s našou novo založenou burzou nákladov odvážila urobiť svoje prvé kroky smerom k digitálnej logistike. S jej konateľom Wilhelmom Dallmannom sa vrátime do našej spoločnej histórie, pozrieme sa na vtedajšie výzvy a dozvieme sa, aké výhody systém ponúka firme Dallmaco dodnes.
Pán Dallmann, najprv sa vám chcem srdečne poďakovať, že sme sa dnes stretli.
Rád si na vás urobím čas. Potešilo ma, že ste ma oslovili. Dalo by sa povedať, že sme boli pritom, keď TIMOCOM vstupoval do života.
Spolupracujeme už 25 rokov. Povedzte mi spontánne: Čo si spájate s TIMOCOM a týmto dlhoročným partnerstvom?
Veľa pekných osobných spomienok, ktoré sa začínajú s Jensom Thiermannom a vtedajšou spoluprácou, teda ešte v období pred TIMOCOM.
Obchodne a vo vzťahu k TIMOCOM môžem povedať, že firma Dallmaco mala vtedy päť rokov a bola - a dodnes je - zvedavá a otvorená novým veciam. Potom prišiel TIMOCOM s lákavou ponukou, že kontakty a nezadané prepravy bude zobrazovať digitálne. Niektoré z týchto kontaktov v systéme som už poznal, vďaka tomu tu bola hneď od začiatku dôvera, ktorá pretrvala dodnes.
Môžete opísať prácu so začínajúcou burzou nákladov, vtedy to totiž bola výhradne len burza nákladov?
Vtedy sme sa k internetu pripájali pomocou modemu. Spomínam si, že náš prvý modem vždy hlasno škrípal a nahrávanie údajov dosť trvalo. Burzu nákladov sme nainštalovali na centrálny počítač a každé ráno sme s napätím čakali, či a ak áno, aké nové ponuky boli pomocou diaľkového prenosu údajov do burzy nahrané.
Keď sme našli niečo zaujímavé, ponuku sme vytlačili a faxom sme poslali dopyt zadávateľovi, alebo sme si zavolali. Avšak vtedy ešte neexistovalo automatické vytáčanie. Veľa vecí sa preto súčasne robilo aj manuálne.
Ostatne, TIMOCOM ID vtedy ešte vôbec o ničom nevypovedalo.
Urobme si malé porovnanie: Čo bolo pred 25 rokmi časovo najnáročnejšie? Čo bolo vtedy samozrejmé a dnes sa to považuje za zbytočne komplikované?
Keď sa na to pozriem spätne, tak vtedajšie manuálne postupy boli skutočnými požieračmi času. Vtedy trvalo minimálne 30 minút, kým boli k dispozícii všetky dokumenty nevyhnutné na vytvorenie objednávky prepravy. Keď ste pracovali s firmou zo zahraničia, mohli to byť aj hodiny, pretože správy sa často prenášali pomocou telexu a spojenie sa často prerušilo. Ale to bolo normálne, inak to nešlo. Dnes, keď sme zvyknutí na vysokú rýchlosť a dokumenty jednoducho nahráte a objednávky vytvoríte jedným kliknutím myšou, si takéto prekážky ťažko dokážeme predstaviť. Vytvorenie objednávky prepravy zaberie nanajvýš tri minúty.
Vtedajší spôsob práce je jedna vec, vlastné výzvy druhá. Aké výzvy mala firma Dallmaco v čase, keď sa v roku 1997 stala zákazníkom TIMOCOM? Ako to, že ste vtedy dôverovali tomuto novému formátu a stali sa jedným z prvých zákazníkov?
Našou výzvou boli jazdy naprázdno: Naše autá sa vracali prázdne aj 1000 kilometrov. TIMOCOM na to ponúkal jednoduché riešenie.
Okrem technických výhod sme v TIMOCOM oceňovali aj vyúčtovanie formou mesačného paušálu za používanie prístupu. Vyúčtovanie za službu ako takú - a tak je to dodnes - prebieha medzi zmluvnými partnermi za skutočne odvedenú prácu.
Nehľadiac na to panuje na burze nákladov atmosféra dôvery. Kto je zákazníkom TIMOCOM, ide sám dobrovoľne s kožou na trh. Tento pozitívny prístup v prospech transparentnosti bol niečím novým. Postupne pribúdali ďalší a ďalší známi, čo ešte zvýraznilo serióznosť a dnes to už možno považovať za kritérium kvality.
Za uplynulých 25 rokov sa toho stalo veľa. Keď sa obzriete späť, s čím vám TIMOCOM najviac pomohol? Môžete to vyjadriť číslami?
Aplikáciám od TIMOCOM vďačíme na úrovni procesov za 80 percent
úspory času, pretože vďaka systému a jeho rozhraniam vybavujeme objednávky kompletne digitálne. Okrem toho sa nám podarilo významne znížiť množstvo jázd naprázdno. Vyhľadávanie v oblastiach na burze nákladov nám veľmi pomohlo nájsť si prepravy pre cesty späť z periférnych oblastí.
Okrem toho nám medzinárodné zameranie systému pomohlo vstúpiť na nové trhy. V roku 2015 sme napríklad otvorili pobočku v Bosne. Bez TIMOCOM by tento kontakt pravdepodobne nikdy nevznikol. Ale nejde len o to, že sme vstúpili na nové trhy, máme aj lepší cit pre tieto trhy, pre ľudí a typické miestne zvyklosti.
Pred vznikom TIMOCOM sa len veľmi ťažko porovnávali ponuky. Ako mladá firma sme mohli veľa odkukať - ako iní zdôvodňujú svoje ceny, aké používajú dôvody, s čím vstupujú do vyjednávania.
Systém tak ponúka pomoc v rôznych oblastiach.
To nás teší, ďakujeme! Teraz sa dostávame k poslednej otázke a radi by sme nazreli do budúcnosti. Čo by ste TIMOCOM zaželali do budúcich 25 rokov?
Systém od TIMOCOM bol od začiatku jednoduchý. Aj napriek inováciám, vďaka ktorým sa systém stával čoraz komplexnejším, zostalo zachované jeho jednoduché ovládanie. Keď zaúčame nových kolegov alebo nováčikov z iného odvetvia alebo učňov, ktorí s týmto systémom ešte nikdy nepracovali, zaškolíme ich za jeden deň. Túto jednoduchosť určite zachovajte.
Navyše: V odvetví ste synonymom inovácií a dokážem si predstaviť, že TIMOCOM bude aj naďalej významným motorom digitalizácie logistiky.
Ostatne: Spoločnosť Dallmaco Speditionsges. mbH bude tento rok sláviť 30 rokov. Radi by sme túto príležitosť využili, aby sme vám srdečne zablahoželali a popriali aj naďalej úspešné podnikanie a vždy šťastnú cestu!